Maks Kavčič

Maks Kavčič sodi med najvidnejše predstavnike mariborskega slikarstva v prvih treh desetletjih po 2. svetovni vojni. Zaslužen je za vzpostavitev organiziranje likovne dejavnosti v Mariboru, saj je bil dejaven na več področjih umetnostnega življenja, ne le kot likovni umetnik, ampak tudi kot organizator, restavrator in pedagog, v zgodovino slovenskega gledališča pa se je zapisal kot odličen scenograf. S predavanji o likovni umetnosti in javnimi vodstvi po muzejskih zbirkah je zainteresirani javnosti približeval umetnost. Bil je poverjenik za kulturo na mariborski občini (MLO Maribor). Pomembno je prispeval k razvoju Umetnostne galerije Maribor, ustanovljene 1954. Bil je član gradbenega odbora galerije, prizadeval si je za razširitev galerijske stavbe na Kresijo, v kateri naj bi bil dodatni prostor restavratorske delavnice, ki jo je vzpostavil. Njegov likovni jezik temelji na barvi in ekspresivni potezi, med najpogostejšimi motivi so krajina, figuralika in cvetlična tihožitja. Posvečal se je slikarstvu v tehnikah olja, gvaša, tempere in akvarela, risbam v svinčniku in oglju ter lavirani perorisbi in barvni risbi s čopičem. Več desetletij se je ukvarjal s scenografijo za profesionalna in ljubiteljska gledališča. Ilustriral je književna dela (npr. Ignac Koprivec: Kmetje včeraj in danes, 1939; France Filipič: Viharna leta, 1949; Josip Ribičič: Mucolin in volk, 1952; Kovanove dogodivščine, 1956) in objave v revialnem tisku (Franc Ksaver Meško: Sveti Frančišek in vdova Angelina, Naš dom, 1938). Organiziral je likovne kolonije, npr. v Lendavi, kamor so več let zahajali mariborski umetniki. Redno se je udeleževal skupinskih in samostojnih razstav doma in v tujini. Deloval je tudi kot restavrator za slikarska in kiparska dela, restavriral je gotske in baročne freske (npr. v cerkvi sv. Andraža v Leskovcu v Halozah, 1946 - skupaj z Gabrijelom Kolbičem; v viteški dvorani mariborskega gradu, 1946-47; v cerkvi sv. Štefana v Zanigradu, 1950; v cerkvi sv. Mohorja in Fortunata v Šoštanju, 1956; v stari grofiji v Celju, 1958-1959), v Umetnostni galeriji Maribor pa je med 1954-58 vodil restavratorsko delavnico, ki je bila do ustanovitve mariborske enote zavoda za spomeniško varstvo edina takšna institucija v mestu. 1949 je sodeloval z oddelkom za kulturo Ministrstva za prosveto LRS pri ustanovitvi restavratorskega oddelka na Zavodu za spomeniško varstvo. Deloval je tudi kot likovni pedagog in za svoje pedagoško delo je prejel nagrado Ministrstva za prosveto in kulturo (1949). Kot redni profesor je na Pedagoški akademiji v Mariboru predaval likovno teorijo, scenografijo in metodiko likovnega pouka. Svoje znanje je poglabljal na študijskih potovanjih v tujino (Pariz, 1937, Praga, 1938, Egipt, 1953, Italija, 1955, Nizozemska, 1956, München, 1958, 1959, Avstrija, 1965, 1966). Kot scenograf je izkoristil gledališka gostovanja v tujini za ogled razstav in bil tako na tekočem z novostmi in z dogajanjem na sočasnem umetniškem prizorišču zunaj Jugoslavije. Za svoje delo je bil večkrat nagrajen, med drugim tudi z nagrado Prešernovega sklada (1970) za slikarska dela, ki jih je 1969 razstavil na retrospektivi v Umetnostni galeriji Maribor in na razstavi v Mestni galeriji v Ljubljani, ki jo je pripravil skupaj z Miho Malešem in Lajčijem Pandurjem. Njegova dela hranijo v Umetnostni galeriji Maribor, Muzeju Velenje in Slovenskem gledališkem muzeju.
 
Predvojno obdobje v Kavčičevem slikarstvu zaznamujejo vplivi šolanja na zagrebški akademiji, ki se je slogovno napajala v francoskem postimpresionizmu in kubizmu. Opazen je vpliv barvnega realizma in skupine Neodvisnih, še posebej Zorana Mušiča, ki se v Kavčičevi likovni govorici kaže v izpostavljanju barve in njenega nanašanja v lisah ter upodabljanju realistične motivike. Paleta je na zgodnjih slikah zreducirana na temne, zamolkle barvne tone, nato jo začne svetliti in uporabljati pastelne odtenke. Motivno prevladuje krajina, medtem ko so figuralika, portret in tihožitje zastopani v manjšem številu. Barvni realizem goji še v medvojnem času in v prvih letih po 2. svetovni vojni. Študijsko potovanje v Pariz leta 1937 vpliva na poznejši obrat v barvitost in stilizacijo, ki je rezultat poznavanja slikarstva fauvistov, ekspresionistov, pariške šole in porajajoče se abstraktne umetnosti. Tako se začne v petdesetih letih 20. stoletja barva vedno bolj osvobajati deskriptivne vrednosti in pridobivati na avtonomnem značaju, medtem ko forma kaže postopen obrat v stilizacijo, a do dokončnega preloma z upodabljanjem prepoznavnega predmetnega sveta nikoli ne pride. Trdno komponirane krajine iz petdesetih let in usklajeno povezovanje kontrastnih barv odmevajo Cezannovo dediščino, vpliv Rouaultovega in Pregljevega slikarstva pa se kaže v temnih sklenjenih obrisih in razčlenjevanju kompozicije v mrežo barvnih ploskev. Odmevi Mušičevega dela se razbirajo v sorodni krajinski motiviki (npr. mariborska železniška postaja) in luničastih formah, ki se pojavljajo na Mušičevih abstraktnih krajinah, Kavčič pa jih uporabi za krošnje dreves. Poleg oljnih slik začnejo v petdesetih letih nastajati še dela v tehniki gvaša, v kateri slikar ustvarja do konca svoje umetniške poti. Gvaš mu ponuja večjo sproščenost, ki je vidna v skicozni potezi, svetlejšem koloritu, ki krajinam pridaja vtis zračnosti in lahkotnosti (npr. Srečanje, 1953; Benetke, 1954; Dubrovnik, 1956; Oljke, 1956), ali pa v barvnih kombinacijah, ki kažejo na osamosvajanje barve (npr. Dolina Koritnice, ok. 1958). Gvaši s krajinsko motiviko predstavljajo izrazni vrh Kavčičevega krajinarstva (npr. Obmorsko mesto, 1970; Zaliv, 1970).
 
Začrtana slogovna pot se v šestdesetih letih stopnjuje od vedno bolj sproščene poteze do hitrih, nemirnih barvnih nanosov, ki pridejo do izraza predvsem na morskih krajinah v tehniki gvaša (Obmorsko mesto, 1970; Zaliv, 1970) in posameznih figuralnih motivih v olju in gvašu (Voli, 1970; Brivec, 1970). Krajino reducira v kompoziciji, ki jo zasnuje v horizontalnih pasovih s širokimi potezami, in v barvni skali, ki jo na oljnih slikah omeji na tople barvne tone, in sicer v prvi polovici šestdesetih na temne (Patrulja, 1961; Na paši, 1963; Brusač, 1963), v drugi na svetlejše (Počitek, 1965; Štanjel, 1968). 
 
Figuralni motivi so v petdesetih letih podani ekspresivno, figure so obrobljene z značilno temno konturo, hitra poteza upošteva kontrastno komponiranje barv. Nastajajo žanrski večfiguralni prizori, umeščeni v predmestje, na podeželje in gledališče, pritegnejo ga tudi posamezne figure. V šestdesetih stilizacija doseže vrh, figure so upodobljene z majhno glavo na velikem telesu, nekatere so geometrizirane. Prevladujejo motivi glasbenikov in lik malega bobnarja. Kavčič v zadnjem obdobju upodablja tudi ženski akt, ki ga podaja disproporcionirano v širokih potezah svetlih tonov. 
 
Prepoznavno Kavčičevo motiviko predstavlja tudi tihožitje, ki ga goji od zgodnjega obdobja dalje in ki sledi slogovnemu loku od predvojnega barvnega realizma do poznejše ekspresivne interpretacije. V drugi polovici tridesetih let nastajajo pogledi v notranjščino ateljeja in mizarske delavnice s tihožitji različnih predmetov in orodja, v povojnih desetletjih pa ga pritegnejo cvetlice v vazi. Te so upodobljene v pastoznih nanosih, prevladujejo temnejši toni, ki so uravnotežene z detajli v pestrih oz. svetlejših barvah. Zadnja tihožitja kažejo eruptivnost v potezi in sproščenost v barvnem komponiranju, kar jih najbolj približa abstrakciji (npr. Tihožitje, 1971).
 
Risarski opus med drugim obsega lavirane perorisbe rimskih vedut, ki so nastale na potovanju po Italiji leta 1947. Skicozen risarski zapis z laviranimi detajli ustvarja slikovit chiaroscuro učinek. Risbe s svinčnikom, nastale med zdravljenjem v bolnišnici v Beogradu, sodijo med Kavčičeva zadnja dela, ki boleče opominjajo na človeško nemoč in krhkost. Motivika bolnikov, bolničarjev in invalidov je podana v razorani liniji, ki prispeva k pretresljivemu značaju del.
 
Tehniko akvarela je večinoma uporabljal za vedute oz. krajino (npr. cikel upodobitev Rima iz 1947 in Prage iz 1948), v  kateri je ohranjal ali nakazoval obrisno risbo, ki jo je podajal skicozno in zapolnjeval s hitrimi nanosi akvarelne barve.
 
Pomembno mesto v Kavčičevem opusu zaseda tudi scenografija, s katero se je ukvarjal celo življenje. Začetki scenografskega dela segajo v dvajseta leta 20. stoletja, ko se je začel aktivno udejstvovati v ljubiteljskem gledališču na Studencih (bil je igralec, pevec, dirigent orkestra in pevskega zbora ter scenograf), na profesionalno pot scenografa pa je stopil po vojni, najprej v mariborskem gledališču, leta 1947 pa še v mariborski in ljubljanski Operi. Sprva se je naslanjal na obstoječe zglede, zatem pa je razvil samostojne rešitve, med katerimi so posamezne služile za vzor drugim scenografom. Z upoštevanjem zakonitosti odrskega prostora, vsebine uprizoritvenega dela in tehničnih posebnosti je učinkovito razreševal problematiko odrskega prostora in pri tem prispeval tudi inovativne rešitve, ki jih je odobravajoče sprejela gledališka kritika. Njegove scene so omogočale enostavno in skladno gibanje večjih skupin nastopajočih, obenem so izpostavile glavnega protagonista. V scene je večkrat vključeval citate iz starejše in sočasne umetnosti kot tudi iz svojih slikarskih del. Med scenografijami iz povojnega obdobja izstopa scena za opero Figarova svatba (1947). Kavčič je izpostavil osrednji prostor dogajanja in vstop ter odhod igralcev z odra. Če je sprva scenografija grajena tektonsko, postaja v petdesetih lahkotnejša, stilizirana, vedno večji pomen dobiva barva, ki se razživi v pestrih barvnih ploskvah na scenografiji za Seviljskega brivca (1955). Enega od vrhuncev tega obdobja predstavlja scenografija za opero Zaljubljen v tri oranže (1954), v kateri uresniči vse prej naštete značilnosti in doseže učinek slikovite razgibanosti. Posluževal se je tudi sodobne tehnologije, npr. projektorja, ki ga je uporabil v operi Črne maske (1957) in z njim projiciral sceno na gledališke zavese, kar je bila ena prvih scenografij na odru ljubljanske opere v celoti postavljena le s projekcijami. Scene postajajo v šestdesetih ekspresivnejše, v nekatere uvaja premične elemente, s katerimi doseže dramatične učinke, kot je npr. kurentova maska, ki so jo v zaključnem prizoru drame Mrtvi kurent (1960) spustili z vrha. Nobena od scenografij ni ohranjena, ohranjena pa je vrsta osnutkov v različnih tehnikah. Za nekaj uprizoritev je izdelal tudi kostume (Matiček se ženi, 1945; Beneški trojčki, 1946; Don Pasquale, 1952, v sodelovanju z Vladimirjem Ivanovičem Žedrinskim; Amelija gre na ples, 1960; Mrtvi kurent, 1960). 
 
 
Nagrade, priznanja, odlikovanja:
- 1939, 3. nagrada na II. Umetnostnem tednu v Mariboru
- 1940, priznanje na III. Umetnostnem tednu v Mariboru
- 1948, zvezna nagrada za inscenacijo Figarove svatbe
- 1949, nagrada za pedagoško delo Ministrstva za prosveto in kulturo LRS v Ljubljani
- 1961, nagrada na 5. mariborski kulturni reviji
- 1965, red dela s srebrnim vencem 
- 1970, nagrada Prešernovega sklada
- 1970, srebrni grb mesta Maribor
- 1971, red zaslug za narod s srebrnimi žarki
 
Andreja Rakovec
(25. 9. 2023)

Razstave

Samostojne razstave:

(izbor)

K - ob razstavi je izšel katalog

Z - ob razstavi je izšla zloženka

  • 1950: Ljubljana, Moderna galerija, Miha Maleš, Marij Pregelj, Maksim Kavčič (K)
  • 1952: Maribor, Foyer Slovenskega narodnega gledališča, Maks Kavčič - razstava gvašev
  • 1953: Maribor, Foyer Slovenskega narodnega gledališča, Maks Kavčič - razstava oljnih podob
  • 1953: Ptuj, Mestni muzej, Gabrijel Kolbič - Maks Kavčič 
  • 1957: Maribor, Salon Obzorja, Maks Kavčič - olja, gvaši
  • 1957: Ptuj, Mestni muzej, Gabrijel Kolbič - Maks Kavčič
  • 1958: Ravne na Koroškem, gimnazija, Maks Kavčič - Bojan Golija
  • 1960: Maribor, Salon Obzorij, Maks Kavčič - gvaši in risbe
  • 1960: Velenje, knjižnica, Maks Kavčič 13 Bojan Golija
  • 1963: Celje, Likovni salon, Razstava slikarskih del Maksa Kavčiča - Slavka Koresa - Otona Polaka (Z)
  • 1963: Murska Sobota, Pokrajinski muzej, Maks Kavčič, Lajči Pandur, Ante Trstenjak
  • 1969: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Maks Kavčič - retrospektivna razstava (K)
  • 1969: Ljubljana, Mestna galerija, Maks Kavčič (olja), Miha Maleš (gravure 1920-1968), Lajči Pandur (olja) (Z)
  • 1973: Ruše, Likovni salon, Maks Kavčič 
  • 1974: Slatina Radenci, Steklena dvorana, Maks Kavčič - spominska razstava (Z)
  • 1975: Žalec, Savinov razstavni salon, Maks Kavčič
  • 1976: Maribor, Galerija Ars, Maks Kavčič - gvaši
  • 1982: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Maks Kavčič. Retrospektiva (K)
  • 1983: Lendava, Galerija Lendava, Maks Kavčič (izbor iz retrospektive Umetnostne galerije Maribor) (prenos 1983: Ljutomer, Galerija Anteja Trstenjaka; 1983, Ptuj, Razstavni paviljon Dušana Kvedra)
  • 1983: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Maks Kavčič - osnutki za inscenacije (Z)
  • 1984: Ljubljana, Galerija Ars, Maks Kavčič. Mala retrospektiva (Z)
  • 1984: Maribor, Galerija Ars, Maks Kavčič. Slike
  • 1988: Lenart, Osnovna šola Lenart, Maks Kavčič (gvaši) - Viktor Gojkovič (plastike) (Z)
  • 1998: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Maks Kavčič 1909-1973. Med sliko in sceno (K, Z) (prenos 1998: Murska Sobota, Galerija Murska Sobota)
  • 1998: Ribnica, Galerija Miklova hiša, Ustvarjalci XX. stoletja. Dela iz zbirke galerije ALU (K) (prenos 1998: Ljubljana, Galerija ZDSLU)
  • 1999: Velenje, Galerija Gorenje, Ustvarjalci XX. stoletja. Dela iz zbirke galerije ALU (K)
  • 1999: Ljubljana, Akademija za likovno umetnost, Ustvarjalci XX. stoletja. Dela iz zbirke galerije ALU, profesorji ALU, grafična zbirka ALU (Z)
  • 2000: Kranj, Galerija v Mestni hiši, Likovni umetniki za Prešernovo mesto (K)
  • 2000: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Nova postavitev stalne zbirke in razstava tihožitja iz fundusa UGM 
  • 2003: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Podobe na papirju. Dela iz zbirke UGM
  • 2004: Ptuj, Miheličeva galerija, Novo v zbirki umetnin Talum v obdobju 2002-2004 (Z)
  • 2005: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Soočenja. Razstava del iz stalne zbirke UGM
  • 2005: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, 50 let Nove KBM 
  • 2006: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Portret in avtoportret. Razstava del iz stalne zbirke UGM (Z)
  • 2007: Maribor, Razstavni salon Rotovž (Umetnostna galerija Maribor), Valovanja. Razstava del iz stalne zbirke Umetnostne galerija Maribor
  • 2009: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Maks Kavčič
  • 2009: Maribor, Galerija Premzl, Maks Kavčič. Ob stoletnici rojstva
  • 2019: Maribor, Galerija Media Nox: Družinska vez. Maks in Metka Kavčič (K)
  • 2019: Ljubljana, Slovenski gledališki inštitut: Maks Kavčič. Pisava v prostoru
  • 2022: Maribor, Univerzitetna knjižnica Maribor: Maks Kavčič. Iz zapuščine
 

Skupinske razstave:

(izbor)

  • 1938: Maribor, Velika unionska dvorana, Prva reprezentativna razstava slovenskih likovnih umetnikov (K)
  • 1939: Maribor, Velika Sokolska dvorana, II. umetnostni teden v Mariboru. Likovna razstava 
  • 1940: Ljubljana, Jakopičev paviljon, Jubilejna umetnostna razstava ob priliki štiridesetletnice prve slovenske razstave leta 1900 v Mestnem domu v Ljubljani (K)
  • 1940: Maribor, Narodni dom, Razstava umetniškega kluba Brazda. Jubilejna razstava ob dvajsetletnici pričetka sistematičnega razvoja likovne umetnosti v Mariboru (K)
  • 1945: Maribor, Mala unionska dvorana, I. umetnostna razstava. Mariborski upodabljajoči umetniki (Z)
  • 1946: Maribor, Bela unionska dvorana, II. umetnostna razstava. Razstava mariborskih in ljubljanskih upodabljajočih umetnikov (Z)
  • 1948: Ljubljana, Moderna galerija, Umetnostna razstava Društva slovenskih upodabljajočih umetnikov (K)
  • 1950: Ljubljana, Moderna galerija, Spomladanska razstava 1950 (K)
  • 1951: Oslo, Norveška, Kunstnernes Hus, Mednarodna razstava sodobne gledališke dekoracije, scenskih osnutkov, osnutkov za kostume, maket, fotografije (K)
  • 1951: Ljubljana, Moderna galerija, Društvo slovenskih upodabljajočih umetnikov. Umetnostna razstava (Z)
  • 1954: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Razstava del upodabljajočih umetnikov Slovenije (Z)
  • 1954: Dubrovnik, Hrvaška, Umjetnička galerija, II. izložba slikarstva i vajarstva Saveza likovnih umetnika Jugoslavije (K)
  • 1954: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Razstava slovenskega slikarstva in kiparstva v Mariboru od 1918 do danes (Z)
  • 1954: Ljubljana, Jakopičev paviljon, Razstava mariborskih likovnih umetnikov v Jakopičevem paviljonu (Z)
  • 1955: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Jubilejna likovna razstava Društva slovenskih likovnih umetnikov pododbor Maribor v čast 10. obletnice osvoboditve  (K) (prenos 1955: Celje, Mestni muzej)
  • 1955: Ljubljana, Moderna galerija, Slovenska umetnost po osvoboditvi 1945-1955 (K)
  • 1955: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Mariborski likovni umetniki 1945-1955 (Z)
  • 1956: Ljubljana, Moderna galerija, Razstava Zveze likovnih umetnikov Jugoslavije (K)
  • 1958: Ljubljana, Moderna galerija, Sodobna slovenska umetnost (K)
  • 1958: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Sodobna slovenska umetnost (K)
  • 1958: Beljak (Villach), Avstrija, Paracelsussaal, Mestna hiša, Vom Realismus bis zum Abstraktem. Künstler aus Ljubljana stellen aus (K)
  • 1961: Ljubljana, Jakopičev paviljon, Razstava risb slovenskih likovnih umetnikov (1941-1961) (K)
  • 1961: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Razstava DSLU pododbor Maribor v počastitev 20. obletnice ljudske revolucije (K)
  • 1962: Lund, Švedska, Lunds Konsthall, Nutida Konst från Jugoslavien (K)
  • 1963: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Razstava DSLU pododbor Maribor v okviru VII. Mariborske kulturne revije (K)
  • 1964: Ljubljana, Moderna galerija in Mestna galerija, Razstava društva slovenskih likovnih umetnikov (K)
  • 1964: Novi Sad, Srbija, Gradska izložbena sala, Izložba radova likovnih umjetnika Maribora (Z)
  • 1965: Beograd, Srbija, Umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, Društvo slovenskih likovnih umetnikov (K)
  • 1965: Murska Sobota, Razstavni paviljon arh. Franca Novaka, Likovna upodobitev Pomurja (K)
  • 1967: Titograd (Podgorica), Črna Gora, Umjetnički paviljon, Razstava Društva slovenskih likovnih umetnikov (K)
  • 1967: Murska Sobota, Razstavni paviljon arh. Franca Novaka, Panonska pokrajina - panonski človek (K)
  • 1967: Greenwich / London, Velika Britanija, Eltham palace, Razstava mariborskih umetnikov. Twin towns art (K)
  • 1967: Passau, Nemčija, Oberhaus - Museum, Rittersaal, Ausstellung der Verbandes der Slowenischen bildenden Künstler Gruppe Maribor (Jugoslawien) (Z)
  • 1967: Sombotel (Szombathely), Madžarska, Savaria Múseum, Razstava likovnih umetnikov SV Slovenije (K)
  • 1968: Wiener Neustadt, Avstrija, St. Peter am der Sperr, Ausstellung der Verbandes der Slowenischen bildenden Künstler Gruppe Maribor (Jugoslawien) (Z)
  • 1968: Passau, Nemčija, Oberhaus - Museum, Rittersaal, Verband der Slowenischen bildenden Künstler Gruppe Maribor (Jugoslawien). Malerei, Graphik. Europäischen Wochen Passau (Z) (prenos 1968: Lindau / Bodensee, Nemčija, Rungesaal  im alten Rathaus)
  • 1968: Maribor, Umetnostna galerija Maribor in Razstavni salon Rotovž, Greenwich - Maribor - Reinickendorf. Likovna razstava treh prijateljskih mest (K)
  • 1968: Sombotel (Szombathely), Madžarska, Savaria Múseum, Likovna razstava Županije Vas in severovzhodne Slovenije (K)
  • 1970: Maribor, Umetnostna galerija Maribor in Razstavni salon Rotovž, DSLU, pododbor Maribor - 50 let organizirane likovne dejavnosti v Mariboru (K)
  • 1972: Ruše, Likovni salon, PA - 71
  • 1973: Sombotel (Szombathely), Madžarska, Savaria Múseum, Mednarodna likovna razstava Pannonia '73 (K)
  • 1979: Ljubljana, Moderna galerija in Arhitekturni muzej, Slovenska likovna umetnost 1945-1978 (K)
  • 1979: Ptuj, Razstavni paviljon Dušana Kvedra, Retrospektivna razstava slikarske kolonije Poetovio - Ptuj (K)
  • 1979: Maribor, Umetnostna galerija Maribor in Razstavni salon Rotovž, Pridobitve 1969-1979. Razstava ob 25-letnici Umetnostne galerije Maribor (K) 
  • 1980: Maribor, Razstavni salon Rotovž, Umetnostna galerija Maribor in Univerzitetna knjižnica, 60 let organizirane likovne dejavnosti v Mariboru (K)
  • 1981: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Socialno kritična umetnost »Grafika, risba, akvarel« (Z)
  • 1982: Celje, Likovni salon, Likovna dela s socialno kritično vsebino iz stalne zbirke UGM (Z)
  • 1982: Beograd, Srbija, Muzej 25. maj, Likovna zbirka Josipa Broza Tita - jugoslovanska umetnost XX. stoletja (K)
  • 1982: Maribor, Razstavni salon Rotovž, Lov v likovni podobi (Z)
  • 1983: Ljubljana, Cankarjev dom, Kulturne dragotine Slovenije. Iz mariborskih zakladnic (K)
  • 1984: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Likovno življenje med vojnama v Mariboru (K) (prenos 1985: Ljubljana, Likovno razstavišče Riharda Jakopiča (Galerija Jakopič); 1985, Ptuj, Razstavni paviljon Dušana Kvedra)
  • 1988: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Likovno življenje v Mariboru 1945-1955 (K)
  • 1989: Sarajevo, Collegium Artisticum, Likovna zbirka Memorialnog centra Josip Broz Tito (K)
  • 1995: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Razstava donacij zadnjih petih let
  • 2000: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Nova postavitev stalne zbirke in razstava tihožitja iz fundusa UGM 
  • 2012: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, EPK 2012. Skoraj pomlad. 100 let slovenske umetnosti
  • 2014: Ljubljana, Narodna galerija, Umetnost za nove dni. Slike iz Vladne umetnostne zbirke (K)
  • 2014: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, 60! Panorama, razstava zbirke UGM ob 60. Obletnici
  • 2014: Pliberk (Bleiburg), Avstrija, Werner Berg Museum, Podobe telesa. Ekspresivna figuralika v Sloveniji in Avstriji
  • 2015: Ljubljana, Narodna galerija: Vrnitev ambasadorjev umetnosti - umetnine iz nasledstva Jugoslavije (K)
  • 2015: Ljubljana, Univerza Ljubljana, Zakladi likovne zbirke ALUO. Zakladi ljubljanske grafične šole. 70 let ALUO
  • 2018: Žalec, dvorec Novo Celje: Zgodbe časa (Z)
  • 2019: Ljubljana, Narodna galerija: Prostor v prostoru. Scenografija na Slovenskem do leta 1991 (K)
  • 2020: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, 100+ Vrhunci iz Zbirke UGM
  • 2022: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Podobe Maribora iz Zbirke UGM
 


Izobrazba

  • 1921-1924, 1925-1926, Maribor, Meščanska šola
  • 1926-1931, Maribor, Državno moško učiteljišče
  • 1933-1937, Zagreb, Hrvaška, Akademija za umjetnost i umjetni obrt
  • 1946-1948, Praga, Češka, Akademija likovnih umetnosti, specialka za konservacijo, restavratorstvo in tehnologijo
  • 1948, Praga, Češka, študij scenografije

Imena učiteljev:

  • Anton Gvajc
  • Franjo Baš
  • Marino Tartaglia
  • Bohuslav Slánský 
 

Zaposlitev

  • 1924, Maribor, strojnoključavničarska delavnica, vajenec
  • 1931-1933, Maribor, zasebni učitelj
  • 1937-1940, Maribor, svobodni umetnik in predavatelj na Ljudski univerzi na Studencih
  • 1940-1941, Maribor, Učiteljišče, suplent
  • 1941, Maribor, podjetnik Ladislava Lešnika, črkoslikar, izdelovalec reklam
  • 1941-1945, grad Eggenberg, Avstrija, konservatorsko-restavratorska delavnica prof. Richter-Bienenthala, restavrator fresk in oljnega slikarstva
  • 1945-1956, Maribor, Učiteljišče, učitelj risanja in metodike
  • 1945-1972, Maribor, Slovensko narodno gledališče Maribor, scenograf
  • 1954-1958, Maribor, restavratorska delavnica, vodja
  • 1956-1960, svobodni umetnik
  • 1961, Ljubljana, Višja pedagoška šola, honorarni profesor za likovno teorijo, grafiko, pisave in metodiko likovnega pouka
  • 1961-1972, Maribor, Pedagoška akademija, redni profesor in predstojnik oddelka za likovni pouk
  • 1965-1966, Maribor, Višja ekonomska šola, pogodbeni predavatelj likovne umetnosti za 2. letnik
 

Članstvo v skupinah, umetniških društvih, združenjih:

  • 1938-1940, Maribor, klub Brazda
  • 1945-1973, Maribor, Društvo slovenskih likovnih umetnikov, pododbor Maribor (Društvo likovnih umetnikov Maribor)
  • 1971-1973, Maribor, PA-71
 

Slogovni oris:

moderna umetnost

Dela

Znana dela:

  • osnutek za sceno opere Figarova svatba, 1947
  • osnutek za sceno opere Don Kihot, 1950, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • osnutek za sceno opere Romeo in Julija, 1952, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • osnutek za sceno drame Pohujšanje v dolini Šentflorjanski, 1953, zas. last
  • sgraffito, 1953, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • sgraffito, 1953, Trbovlje, Strojna tovarna Trbovlje (danes v Kulturnem domu Trbovlje)
  • Jezdeci, 1953, zas. last
  • Balet vadi, 1953, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Čelist, 1954, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Na postaji, 1954, zas. last
  • Benetke, 1954, zas. last
  • osnutek za sceno opere Zaljubljen v tri oranže, 1954
  • osnutek za sceno opere Seviljski brivec, 1955, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • Mož s kitaro, 1955, zas. last
  • Partizanska cesta v Mariboru II, 1955, zas. last
  • Oljke, 1956, zas last
  • Mesto, 1957, zas. last
  • Pokrajina, 1957, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • osnutek za sceno opere Aida, 1957, zas. last
  • osnutek za sceno opere Črne maske, 1957, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • osnutek za sceno opere Črne maske, 1958, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • sgraffito, 1958, Ruše, Dom kulture
  • Cvetice, 1959, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Jezdeci, 1959, zas. last
  • sgraffito, 1960,Velenje, Delavski dom
  • osnutek za sceno drame Mrtvi kurent, 1960, zas. last
  • osnutek za sceno opere Zdraha na trgu, 1963, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • Na paši, 1963, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Mali bobnar, 1965, zas. last
  • Počitek, 1965, zas. last
  • Tihožitje s cveticami, 1966, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • osnutek za sceno opere Čarodejka, 1966, zas. last
  • Klarinetist, 1967, zas. last
  • Bobnar, 1968, zas. last
  • Mali rihtar, 1968, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Štanjel, 1968, zas. last
  • Koncert, 1969, zas. last
  • osnutek za sceno opere Katarina Izmajlova, 1970, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej
  • Brivec, 1970, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Obmorsko mesto, 1970, zas. last
  • Zaliv, 1970, zas. last
  • Sedeča, 1970, zas. last
  • Voli, 1970, zas. last
  • Tihožitje, 1971, zas. last
  • osnutek za sceno opere Figarova svatba, 1971, Ljubljana, Slovenski gledališki muzej


Viri in literatura

Viri:

  • Dokumentacija UGM, hemeroteka, Maks Kavčič.
  • http://razume.mg-lj.si/artist.php?id=1141 (stanje 22. 9. 2023)

Literatura:

  • Maks Kavčič. Retrospektivna razstava slikarskih, risarskih in scenografskih stvaritev (1945-1969) (ur. Andrej Ujčič), Umetnostna galerija Maribor, Maribor 1969.
  • Pridobitve Umetnostne galerije Maribor 1969 131979 (avtorica besedila: Maja Vetrih), Umetnostna galerija Maribor, Maribor 1979.
  • Maks Kavčič 1909-1973. Retrospektivna razstava (avtorji besedil: Sergej Vrišer idr.), Umetnostna galerija Maribor, Maribor 1982.
  • Likovno življenje v Mariboru med obema vojnama (avtorji besedil: Peter Može, Andrej Ujčič, Breda Ilich-Klančnik, Meta Gabršek Prosenc), Umetnostna galerija Maribor, Maribor 1984.
  • Maks Kavčič 1909-1973. Med sliko in sceno (avtorji besedil: Meta Gabršek Prosenc, Breda Kolar Sluga, Katarina Kocijančič idr.), Umetnostna galerija Maribor, Maribor, 2009.
  • Ana KOCJANČIČ, Prostor v prostoru. Scenografija na Slovenskem od 17. stoletja do leta 1991, Ljubljana 2018. 
  • Maks Kavčič (avtorji besedil: Meta Gabršek Prosenc, Marko Košan, Maks Kavčič, Metka Kavčič), Maribor 2018.
 


Osnovni podatki (Automatic Copy)

Rojstvo 22. maj 1909, Zgornji Porčič
Smrt 18. februar 1973, Maribor
Različice imena: Maksimilijan, Maksim
Sorodstvene vezi: oče kiparke Metke Kavčič
Spol: moški
Poklic: slikar, scenograf, kostumograf, restavrator, ilustrator
Slogovni oris: moderna umetnost

Delovanje

Čas: druga in tretja četrtina 20. st.
Geografsko področje: Maribor