Nataša Prosenc sodi med najbolj prepoznavne umetnice na področju videa na Slovenskem; deluje med Slovenijo in Los Angelesom. Video jo je pritegnil že v času študija na ljubljanski likovni akademiji, kjer je študirala na oddelku za oblikovanje. Tedaj je začela pisati scenarije za kratke filme. Po študiju je delovala kot grafična oblikovalka, med drugim je oblikovala za SNG - Opero in balet Maribor, posebne pozornosti je bil deležen nekonvencionalno zasnovan gledališki list Borštnikovega srečanja leta 1990, ki ga je oblikovala skupaj z Darjo Vuga. Bila je avtorica celostne podobe lutkovnega gledališča Kobanci v Kamnici, oblikovala je sceno in lutke za predstavo Sanježrček (1991). Ukvarjala se je tudi s snemanjem videospotov za televizijo. Leta 1990 se je kot prejemnica štipendije Waveport Technologies v Gentu udeležila tečaja video-računalniške grafike, leta 1992 se je kot štipendistka univerze v Amsterdamu udeležila tamkajšnje filmske delavnice. Prejela je več štipendij slovenskih in tujih institucij, med katerimi izstopa Fullbrightova štipendija, ki ji je omogočila specialistični študij v Los Angelesu, kjer je na California Institute of the Arts izpopolnila svoje znanje s področja filma in videa. Udeležila se je vrste filmskih festivalov doma in v tujini, kjer je za svoje delo prejela številne nagrade. Redno razstavlja doma in na tujem, za video ambient Gladiatorji, ki ga je razstavila na Beneškem bienalu leta 1999, je prejela nagrado Prešernovega sklada (2001). Posnela je krajše oddaje o umetnikih Jožetu Slaku - Đoki (1995), Slavku Tihcu (2003) in Janezu Berniku (2005). Snema videe, kratke, dokumentarne in celovečerne filme, svoje videe predstavlja v video instalacijah oz. video ambientih, s katerimi se javnosti predstavlja že od zgodnjega obdobja. Leta 2003 je skupaj z Wallaceom Zaneom ustanovila produkcijsko hišo Kanalya Pictures v Los Angelesu, v okviru katere je nastalo več njenih del. S sodelavci je patentirala pretvornik za Panasonicovo kamero AG-DVX100, imenovan aparatus, ki prevaja sliko Panavisionovih filmskih 65-milimetrskih leč v digitalni signal. V Večeru je med leti 2006-2008 objavljala prispevke o umetniški sceni v Los Angelesu. Večkrat sodeluje z igralci (npr. Natašo Matjašec) in plesalci, pomemben element njenih del predstavlja zvok, ki ga večinoma komponira Mirko Lazar. Njeno delo zaznamuje dinamika, beleži gibanje v naravi in urbanem okolju, gibanje telesa v različnih ambientih, hipnotično vrtinčenje, ki asociira na moč skrivnostne prasile. Vsebinsko obravnava tematiko transformacije, medosebnih odnosov, človeškega telesa in njegovega doživljanja sveta, štirih elementov, sozvočja človeka in narave, izpostavlja likovne kvalitete izbranih motivov, kot je npr. človeško telo, koža, obraz. Zanima se za besedila antične književnosti, npr. za Platona in Aristofana. Večkrat naglaša čutnost, po drugi strani jo presega in prezentira človekovo hrepenenje po duhovni sferi. Posamezna dela vključujejo srhljiv podton in presenetljive, celo šokantne obrate, pogosto nastavlja zrcalo sodobnim družbenim vzorcem in pojavom, pri čemer se izogne opredeljevanju in kritični osti, temveč se raje poslužuje satire in ironije. Pri posameznih video ambientih upošteva prostorske danosti in vsebino videa poveže s prostorskimi elementi ali zgradi ambient, na katerega usmeri projekcije. Njeno delo se giblje med subtilnim pristopom, ki je opazen predvsem v videih, in ironičnim odzivom na aktualna družbena vprašanja, ki jih obravnava v kratkih filmih.
Nagrade, priznanja, odlikovanja:
- 1993, nagrada za scenarij protikadilske kampanje Ministrstva za zdravstvo Republike Slovenije
- 1994, nagrada Video Medea na Video Summit v Novem Sadu
- 1994, posebna nagrada za video Vertikalni horizont na Tokyo Video Festival v Tokiu
- 1996, nagrada Special German Award na 18. video festivalu v Tokiu
- 1997-1999, Fullbrightova štipendija za podiplomski študij
- 1999, zlata nagrada za najboljšega režiserja na WorldFest - Flagstaff v Arizoni
- 2000, posebna nagrada žirije za film Večer na Brooklyn Film Festival v New Yorku
- 2000, posebna nagrada žirije za film Večer na NY Expo v New Yorku
- 2000, nagrada občinstva na Moondance Film Festival
- 2000, Kodakova nagrada za film Rojstni dan v Los Angelesu
- 2000, nagrada TV Slovenija za scenarij Net.jam
- 2001, nagrada Prešernovega sklada
- 2003, srebrna nagrada za montažo filma Čakalnica na WorldFest v Houstonu
- 2006, nagrada za najboljši projekt festivala na Berkeley Film and Video Festival v San Franciscu
- 2007, štipendija Ministrstva za kulturo Republike Slovenije
- 2008, nagrada fundacije Durfee iz Los Angelesa
- 2010, tretja nagrada organizacije Long Beach Arts
- 2011, nagrada za zasluge na Los Angeles Cinema Festival of Hollywood
Andreja Rakovec
(15. 9. 2014)