Dragiša Modrinjak je eden najprepoznavnejših mariborskih fotografov. Vrsto let je delal kot fotoreporter pri Večeru in bil eden od fotografov, ki so se predstavili na razstavi Fotografija mariborskega kroga leta 1971 v Mariboru. Fotografija ga je pritegnila že v mladosti. Za fotografa se je izučil pri mojstru Francu Langerholcu na Ptuju, strokovno šolo in pomočniški izpit je opravil v Ljubljani, zatem je na I. gimnaziji v Mariboru zaključil 4. letnik in opravil zaključni izpit na temo Razvoj fotografije in prvi posnetki Maribora. V času zaposlitve pri Večeru je fotoreportersko fotografijo dvignil na visoko raven, pri številnih fotografijah ni izpolnjeval le kriterija dokumentarnosti, temveč tudi kriterije umetniške fotografije. K temu je prispevalo članstvo v Fotoklubu Maribor in delovanje med fotografi, ki so razstavljali na razstavah Fotografija mariborskega kroga. Objavljal je v Večeru in revijah Naš dom, 7 dni in Dialogi. S fotografijami je opremil več knjig in drugih publikacij (npr. Pijani kurent Franceta Forstneriča, 1972, monografijo o Jožetu Tisnikarju Marjana Tršarja, 1974, Skozi življenje Branka Gombača, 1993). Bil je predsednik Fotokluba Maribor (1968-1973), leta 1972 je postal predsednik Sekcije foto in filmskih reporterjev pri Društvu novinarjev Slovenije. Prejel je naziv mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije (1973) in EFIAP (Excellence FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP) (1975). Sodeloval je na številnih razstavah doma in v tujini, bil član žirij na klubskih razstavah na območju nekdanje Jugoslavije in leta 1972 v Berlinu na mednarodni razstavi Mladi celega sveta v Berlinu. Za svoje delo je prejel vrsto nagrad doma in na tujem. Med izstopajočimi deli v njegovem opusu so fotografije s športno tematiko, s katerimi je začrtal nove smernice Večera, kjer so športne članke začeli ilustrirati s fotografijami nogometnih in smučarskih tekem, atletskih tekmovanj idr. Bil je prvi fotograf, ki je prispeval kakovostne posnetke motokrosa in speedwayja, ki sta se odvijala na Teznem. Fotografiral je za športni klub Branik in skoraj dvajset let pokal Zlata lisica (za katerega sta z Ivanom Dvoršakom leta 1973 oblikovala plakat) ter približno deset let nogometne tekme v Mariboru. Fotografiral je smučarske skoke v Planici in telovadca Mira Cerarja ter tekme v judu in boksu. Športne fotografije so mu prinesle veliko nagrad, med večkrat nagrajenimi fotografijami je bila Borba z blatom (1969), v kateri je uspel zajeti dramatičen boj motokrosista s težavno situacijo na dirkalni stezi sredi narave. Dvajset let je fotografiral tudi za SNG Maribor in postavil nove kriterije dela, pri čemer so fotografije nastajale na odru v neposredni bližini dogajanja med gledališkimi vajami oz. generalkami in ne v posebej za fotografa aranžiranih prizorih. Leta 1969 je izšel koledar Obrazi igralcev s fotografijami baletnega in igralskega ansambla, ki je bil prvi takšen koledar v Sloveniji. Bil je dolgoletni urednik gledališkega lista SNG Maribor. Njegov opus obsega tudi portretne fotografije, na katerih je upodobil številne znane osebnosti, mdr. Jožeta Tisnikarja, čigar fotografije so nastajale dalj časa v več serijah. Nastajale so še fotografije s krajinskimi motivi in številne žanrske upodobitve prizorov vsakdanjega življenja. Znane so bile njegove fotografije potresa v Skopju in Banja Luki, za katere je prejel odlikovanje Red dela s srebrnim vencem, ter poplav na Dravskem polju in obiska Josipa Broza - Tita v Mariboru in na Ptuju. Pritegnili sta ga fotografika in fotomontaža, eksperimentiral je z računalniško generirano montažo. Poleg fotografskega dela se je ukvarjal s pisanjem o fotografiji, objavljal je članke v reviji Foto antika in prispevke v razstavnih katalogih. Imel je bogato zbirko starih fotoaparatov in fotografske opreme ter starih fotografij, ki je pričela nastajati ok. leta 1960, in si prizadeval, da bi v Mariboru ustanovili fotografski muzej. Ta je zaživel leta 2012 in na prvi razstavi je bila na ogled Modrinjakova zbirka. Sodeloval je pri razstavi Mariborski fotografi 1848-1941, ki jo je pripravil Pokrajinski arhiv Maribor (2003). Bil je mentor fotografskih tečajev, po upokojitvi je pogodbeno delal za mariborsko dopisništvo Dela (1995-2004). Vodil je galerijo Metka v Mariboru. Njegova fotografija je zapisana dokumentarnosti, zajeta je v dinamiki in zavedanju o neponovljivosti trenutka, posluhu za detajl in obrobne dogodke. Osrednji motiv njegovih del je človeška figura v različnih kontekstih. Poleg črno-bele fotografije je ustvarjal tudi barvne diapozitive, kasneje digitalno fotografijo. V obdobju razstav Fotografija mariborskega kroga je opazno preosvetljevanje negativa in tematika urbanih prostorov. Leta 2012 je Maja Modrinjak posnela dokumentarni film o njem z naslovom Dragiša Modrinjak, mojster fotografije.
Nagrade, priznanja, odlikovanja:
(izbor)
- 1955, nagrada na natečaju za turistično fotografijo na Ptuju
- 1960, 1. nagrada in plaketa za fotografijo Zmagovalec na razstavi jugoslovanske športne fotografije v Zagrebu
- 1964, 2. nagrada za fotografijo Tukaj je omahnil očka na 1. razstavi novinarske fotografije v Ljubljani
- 1965, nagrada na medklubski razstavi fotografij v Berlinu
- 1965, 1. nagrada v zvrsti športne fotografije za fotografijo Beg pred 35 in 2. nagrada za fotografijo Partizanu v spomin na 2. razstavi novinarske fotografije v Mariboru
- 1965, nagrada na IX. republiški razstavi umetniške fotografije v Mariboru
- 1967, nagrada na 1. medklubski razstavi fotografij v Novem Beogradu
- 1967, nagrada na 10. mednarodni razstavi v Sydneyju
- 1967, nagrada in posebna nagrada na Svetovni razstavi v Berlinu
- 1967, nagrada na World Press Photo v Haagu
- 1968, 1. nagrada v zvrsti novice za fotografijo Zmagovalec na 3. razstavi novinarske fotografije v Mariboru
- 1968, nagrada na natečaju ORWO Pentacon v Berlinu
- 1968, nagrada na 2. jubilejni razstavi Famos v Hrasnici
- 1969, zlata medalja na XII. republiški in V. medklubski razstavi fotografije v Mariboru
- 1969, 3. nagrada za prosto temo na 2. medklubski razstavi fotografije v Beogradu
- 1969, nagrada na 3. medklubski razstavi fotografij Fotokluba Novi Beograd
- 1970, naziv AFIAP (Artist FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP)
- 1970, nagrada na Premio Michelangelo v Marina di Pietrasanti
- 1970, 2 nagradi za kolekcijo, 2. nagrada in posebna nagrada na 1. Steirische-slowenische Pressefotoschau v Gradcu
- 1971, nagrada za kolekcijo in nagrada na 15. gorenjski in 3. medklubski razstavi fotografij na Jesenicah
- 1972, 1. nagrada v športni tematiki na II. razstavi turistične in športne fotografije v Sarajevu
- 1972, pokal francoske fotografske federacije na 2. salonu mednarodne fotografske umetnosti v Moissacu
- 1972, nagrada na razstavi novinarske fotografije Press Photo YU 13 72
- 1973, nagrada na razstavi novinarske fotografije Press Photo YU 13 73
- 1973, 1. nagrada na I. razstavi fotografije Pokrajina '73 v Kranju
- 1973, nagrada za kolekcijo in nagrada na 4. razstavi novinarske fotografije Arkade v Ljubljani
- 1973, 2. nagrada na razstavi športne fotografije v Gradcu
- 1973, mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije
- 1973, 3. nagrada za fotografijo na razstavi fotografij, barvnih diapozitivov in amaterskih filmov Foto-kino kluba TAM Maribor
- 1974, nagrada na 1. bienalu fotografije v Chaumontu
- 1975, naziv EFIAP (Excellence FIAP) Mednarodne fotografske zveze (FIAP)
- 2000, častni član Fotokluba Maribor
Andreja Rakovec
(17. 3. 2016)