Ivo Čerle se uvršča med fotografe Fotokluba Maribor in avtorje, ki so se predstavili na razstavi Fotografija mariborskega kroga leta 1971 v Mariboru. Osnovno fotografsko znanje je pridobil v fotolaboratoriju propagandnega oddelka v Metalni Maribor, kjer je bil zaposlen, nato ga je izpopolnil v Fotoklubu Maribor, kjer so mu svoje izkušnje in znanje predajali Ivan Dvoršak, Zmago Jeraj, Stojan Kerbler in Dragiša Modrinjak. Nanj so vplivali jugoslovanski fotografi Tošo Dabac, Dragoljub Tošić in Jozo Ćetković, slednji ga je navdušil zlasti za fotografiko, s katero se je Čerle ukvarjal zlasti v 2. pol. 1960-ih. Leta 1972 je prejel naziv kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije in leta 1974 AFIAP (Artiste FIAP), večkrat se je uvrstil med najuspešnejše razstavljalce v Sloveniji in Jugoslaviji. Njegova dela so bila objavljena v domačih in tujih časopisih in revijah (npr. v revijah Borec, Foto-kino revija, The Czechoslovak Review. Fotografie 69 (Češka), Spot). Aktivno je sodeloval pri organizaciji različnih projektov Fotokluba Maribor, za katerega je mdr. oblikoval tiskovine. Bil je mentor fotografskih tečajev za različne ciljne skupine, vodil je likovno razstavišče v podjetju Zlatorog, kjer je ustanovil tudi fotografsko sekcijo. Njegovo delo grafičnega oblikovalca je vplivalo tudi na fotografsko ustvarjanje tako v tehničnem smislu kot kompozicijskih prijemih. Poleg fotografike se je ukvarjal še z izohelijo in fotomontažo, kombiniral fotografiko in fotomontažo, v 1970-ih se je usmeril v čisto fotografijo. Ustvarjal je v tehnikah črno-bele in barvne fotografije. Med najbolj znanimi fotografskimi cikli so Iz albuma portretov, Moja potovanja, Maske, Refleksije, Kolaži, Gozdne impresije, Likovni umetniki, Folkart in Mariborski utrip. Njegov opus zaznamuje človeška figura, ki jo zajame v portretih in utrinkih iz vsakdanjega življenja, prizorih dela, v urbanem okolju, tovarnah, na ulicah in jo kot spreten interpret človeške nravi predstavi v širokem razponu notranjega doživljanja in čustvovanja. Pri portretih se giblje od ateljejsko izčiščenih upodobitev žensk do naturalističnega prikaza starcev in žanrskih portretov delavcev. Predstavljene so različne starostne skupine, od otrok do odraslih, pri čemer je večkrat naglašena ekspresivnost v obrazni mimiki oz. obliki obraza, pristnost reakcij in vloge posameznikov v medsebojnih odnosih. V poznem opusu so nastali portreti umetnikov, udeležencev likovnih kolonij, ki jih je razstavil skupaj z njihovi portreti njega samega. Njegov opus obsega tudi dela z motivi iz predmestnega okolja, na kar je vplivala zlasti neatraktivna tematika, ki so jo predstavljali fotografi, ki so razstavljali na razstavah Fotografija mariborskega kroga, npr. zapuščene hiše, prometni znaki, drevesa, ograje, medtem ko izseki mestnih krajin iz zadnjega obdobja naglašujejo na eni strani liričnost, na drugi pa beležijo odnos sodobnega človeka do družbenih vprašanj. Obravnaval je tudi motive iz narave, ki jih je podal v liričnih interpretacijah in atraktivnih pristopih s posluhom za likovne vrednosti motivov, posamezne fotografije bi lahko razumeli kot simbolne upodobitve, v katerih se izrisujejo vzporednice s človekom in njegovo usodo (npr. Kataklizma). V seriji Kolaži je opozoril na ekološko problematiko in prepletel barvne in črno-bele fotografije po načelu kontrastnosti, ki je hkrati simbioza slikovitih in likovno zanimivih površin in oblik ter drobnih, celo humornih detajlov. Poleg fotografije se ukvarja tudi s slikarstvom, znane so npr. upodobitve ameriških Indijancev v različnih likovnih tehnikah. Na področju grafičnega oblikovanja je prejel več nagrad, izdelal je logotipe za znana slovenska podjetja (npr. Tovarno glinice in aluminija v Kidričevem, Muro, Trgoavto Koper, Tekstilindus). Leta 1981 je zasnoval pisavo čerleta (cherleta), pri kateri je izhajal iz cevi in ki jo zaznamujejo mehke linije in voluminoznost. Del njegovih fotografij hranijo v Umetnostni galeriji Maribor in Muzeju narodne osvoboditve Maribor. Svoja dela je razstavil na številnih razstavah doma in v tujini ter zanje prejel vrsto nagrad.
Nagrade, priznanja, odlikovanja:
(izbor)
- 1959, 2. nagrada za plakat 12. grafičnih letnih športnih iger
- 1961, 3. nagrada za zaščitni znak hotela Lev v Ljubljani
- 1962, odkupna nagrada za zaščitni znak tovarne Tekstilindus Kranj
- 1964, 3. nagrada za turistični plakat mesta Ljubljane
- 1965, odkupna nagrada za zaščitni znak tovarne Mura
- 1965, 3. nagrada za naslovnico revije Borec
- 1966, 1. nagrada za zaščitni znak podjetja Trgoavto Koper
- 1966, zlata medalja na X. republiški razstavi umetniške fotografije v Krškem
- 1966, 3. nagrada na 15. razstavi jugoslovanske fotografije v Splitu
- 1968, bronasta medalja na XI. republiški razstavi umetniške fotografije v Murski Soboti
- 1968, 2. nagrada za zaščitni znak Dela iz Ljubljane
- 1969, 3. nagrada za zaščitni znak podjetja Transturist iz Škofje Loke
- 1969, srebrna medalja na 12. republiški razstavi v Mariboru
- 1969, 1. nagrada za zaščitni znak Tovarne glinice in aluminija Kidričevo
- 1970, 1. nagrada na 17. razstavi jugoslovanske fotografije v Jajcu
- 1970, 3. nagrada za plakat II. kongresa samoupravljavcev Jugoslavije
- 1971, diploma za posamezno fotografijo na Mednarodnem salonu umetniške fotografije v Sarajevu
- 1971, 2. nagrada za zaščitni znak in tiskovine podjetja Velana Ljubljana na natečaju AS design 71
- 1972, diploma za fotografijo Jadrnica na mednarodni fotografski razstavi v Herrschingu v Nemčiji
- 1972, 2. nagrada za kolekcijo fotografij na 18. razstavi jugoslovanske fotografije v Zagrebu
- 1975, bronasta medalja na 30. mednarodni razstavi fotografije v Hong Kongu
- 1975, diploma za kolekcijo fotografij na XVII. republiški razstavi umetniške fotografije v Piranu
- 1975, diploma na CACCA International Exhibition of Photography v Chicagu
- 1976, diploma na 14. mednarodni razstavi fotografij na Kitajskem
- 1978, diploma za fotografijo na Northwest International Exhibition of Photography v Puyallupu
- 1974, naziv AFIAP (Artiste FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP)
- 1995, 3. nagrada za črno-belo fotografijo na razstavi Človek in kovina
- 1997, diploma na 35. slovenski razstavi črno-bele in barvne fotografije v Novi Gorici
- 2002, posebna nagrada Fotogalerije Stolp na 3. mednarodni razstavi fotografij Mleko
Andreja Rakovec
(17. 3. 2016)