Vanitas

Na mizi, ki je v večjem delu pokrita s preprogo, ležijo različni predmeti. Na levi strani vidimo vojaški pas ob raznolikih novcih in sablji. Sledijo svečnik z ugaslo svečo, lobanja, steklena vaza z ovenelim cvetjem in notna partitura. Na staro knjigo je naslonjena violina, ob njej sta kompas in set igralnih kart francoskih barv. Predmeti na levi aludirajo na vojaško oblast, na desni pa na kulturo literarne in glasbene umetnosti.

Slika Vanitas je domnevno najstarejša znana Kesslova upodobitev tega motiva in vključuje stalni repertoar predmetov, ki jih je ponovil tudi na poznejših tihožitjih. Zaradi naslikane lobanje, odprte žepne ure in ugasle sveče je aluzija na memento mori več kot očitna. Fizična in duhovna moč sta izenačeni z ugaslo svečo, lobanjo in venečim cvetjem. Minljivost tuzemskega je nakazana z glasbenim inštrumentom, notami, kompasom in igralnimi kartami. V vsem naslikanem se kaže jasno sporočilo: življenje je minljivo.

Ob drugih slikah predstavljajo ikonografsko in kompozicijsko paralelo Kesslovi Vanitas tudi številni grafični listi. Prizore na grafikah pogosto spremljajo podnapisi, ki so nam v pomoč pri interpretaciji upodobitev. Primer lista, ki vključuje iste predmete kot Kesslova mariborska slika, je Memento mori Simona de Passeja.

Latinska beseda vanitas pomeni ničevost. Gre za moralistično obarvan ikonografski motiv, pri katerem upodobljeni predmeti opozarjajo na ničevost in minljivost človeškega življenja. S sporočilom slik in grafik z motivom vanitas se lahko še danes identificira vsak posameznik, vendar ga glede na vero in svetovni nazor sprejemamo različno.

Tjaša Karba

(21. 5. 2014)