Branimir Jerneić

Branimir Jerneić sodi med fotografe, ki so se predstavili na razstavi Fotografija mariborskega kroga leta 1971 v Mariboru. Po osnovni izobrazbi je bil zlatar oz. strokovnjak za plemenite kovine, ukvarjal se je s fotografijo in bil vrsto let član Fotokluba Zagreb, kjer je bil tudi tajnik (1955, 1957, 1964). Zaposlen je bil kot inštruktor in tajnik. Leta 1960 je bil tajnik Republiškega odbora za hrvaško Foto-kino zveze Jugoslavije. Med leti 1965-1972 je deloval v Mariboru, kjer je ustanovil zasebno rafinerijo plemenitih kovin in se pridružil fotografom, ki so razstavljali na razstavah Fotografija mariborskega kroga. Bil je izkušen organizator fotografskega življenja, sodeloval je pri organizaciji številnih fotografskih tečajev, razstav, natečajev in srečanj, bil je član žirij, razstavljal je doma in v tujini. Prejel je naziv EFIAP (Excellence FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP). Pred delovanjem v Fotoklubu Maribor se je posvečal zlasti barvni fotografiji in nadaljnji obdelavi v fotolaboratoriju. V Mariboru ga je ponovno pritegnila črno-bela fotografija; negative je med razvijanjem dodatno osvetljeval, da je na pozitivu stopnjeval temne površine. Ukvarjal se je tudi s fotografiko, v kateri je dosegal abstrakcijo. V njegovih delih je zajeta motivika (pred)mestnih predelov, vrtov in dvorišč. Uporablja močne kontraste, kompozicije so potopljene v temo, iz katere se luščijo osvetljeni detajli figur, rastlinja, okenskih okvirov, žlebov itd. V posameznih kompozicijah izstopajo geometrijsko oblikovani stavbni elementi, ki v celoto vnašajo svojevrsten ritem, npr. padajoče diagonalne linije, vertikalne zasnove kovanih ograj, krožne forme sodov, zalomljene linije žlebov, vratnih desk. Temina, ki zagrinja kompozicijo, ustvarja območje neopredeljivega in tesnoben vtis, ki bi ga lahko razumeli kot odslikavo notranje stiske sodobnega človeka. Po odhodu iz Maribora se je posvečal sorodni tematiki predmestnih predelov v kontrastni interpretaciji črno-belo reduciranih tonov, mestoma je naglasil tematiko zapuščenosti in se osredotočal na igro svetlobe in sence.

 

 

Nagrade, priznanja, odlikovanja:

(izbor)

  • 1974, bronasta medalja za posamezno fotografijo na 19. razstavi jugoslovanske fotografije v Mariboru
  • 1999, nagrada Tošo Dabac

Andreja Rakovec

Razstave

Samostojne razstave:

  • 1974: Zagreb, Hrvaška, ni podatka o razstavišču, Branimir Jerneić
  • 2000: Zagreb, Hrvaška, Muzej za umjetnost i obrt, Branimir Jerneić i Miroslav Adam (K)
  • 2003: Maribor, Fotogalerija Stolp, Branimir Jerneić

Skupinske razstave:

(izbor)

  • 1950: Ljubljana, Moderna galerija, III. zvezna razstava umetniške fotografije Ljubljana (K)
  • 1971: Maribor, Razstavni salon Rotovž, Fotografija mariborskega kroga
  • 1971: Kranj, Galerija v Mestni hiši (Gorenjski muzej), Mariborski krog (Z)
  • 1973: Koper, Galerija Loža (Obalne galerije Piran), Fotografija mariborskega kroga (Z)
  • 1974: Murska Sobota, Razstavni paviljon arhitekta Franca Novaka (Delavska univerza Murska Sobota), Fotografija mariborskega kroga (Z)
  • 1974: Maribor, Razstavni salon Rotovž, Fotografija mariborskega kroga (Z)
  • 1978: Zagreb, Hrvaška, Fotoklub Zagreb, Zagrebačka fotografija (K)
  • 1993: Maribor, Fotogalerija Stolp, Fotografija mariborskega kroga (Z)
  • 2005: Maribor, Fotogalerija Stolp, Fotografija mariborskega kroga (K) (prenos 2006: Murska Sobota, Galerija Murska Sobota)
  • 2010: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Iz zbirke UGM


Izobrazba

1939, Zagreb, Hrvaška, gimnazija 


Zaposlitev

Zagreb, Hrvaška, Rafinerija plemenitih kovin, strokovnjak za plemenite kovine

1957-1981, Zagreb, Hrvaška, Narodna tehtnica in druga združenja, tajnik, svetovalec

1965-1972, Maribor, zasebna rafinerija plemenitih kovin, ustanovitelj


Članstvo v skupinah, umetniških društvih, združenjih:

1942-2000, Zagreb, Hrvaška, Fotoklub Zagreb

1967-1972, Maribor, Fotoklub Maribor


Slogovni oris:

moderna umetnost

Dela

Znana dela:

  • Sipine, ok. 1968
  • Pred vlakom, 1969, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Ograja z listjem (Pred hišo), 1970, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Čuvajnica, 1970, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Ob tlakovani poti, 1970, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Kala, 1970
  • Podgane, 1970
  • Pred avtobusom, 1970
  • Odlitki, ok. 1970, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Nasip ob avtocesti, 1973
  • Pozabljen, 1974
  • Voziček, 1983


Viri in literatura

Viri:

  • http://hbl.lzmk.hr/clanak.aspx?id=8624
  • Dokumentacija MAO, hemeroteka, Branko Jerneić.

Literatura:

  • Zagrebačka fotografija: almanah (ur. Mladen Grčević idr.), Fotoklub Zagreb, Zagreb 1978.
  • Meta GABRŠEK PROSENC, Pomen mariborskega kroga v jugoslovanski fotografiji sedemdesetih let, Sinteza, 73-74, Ekran, 11/5-6, 1986, str. 64-69.
  • Primož LAMPIČ, Fotografija in umetnost, fotografija kot umetnost, slovenska fotografija sedemdesetih let, Zbornik za umetnostno zgodovino, n. v. 31-32, 1995-1996, str. 155-190.
  • Mojca PRIJATELJ, Fotografija mariborskega kroga, diplomska naloga, Maribor 1996.
  • Vinko ŠEBREK & Malina ZUCCON-MARTIĆ, Branimir Jerneić i Miroslav Adam, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb 2000.
  • Zdenko KUZMIĆ & Vladko LOZIĆ, Ugođaj tišine, Vijenac, 9, 2001, str. 25.
  • Mariborski krog (ur. Branimir Ritonja), Maribor 2005.

     


Osnovni podatki

Rojstvo 2. januar 1921, Zagreb, Hrvaška
Smrt 16. september 2000, Zagreb, Hrvaška
Različice imena: Branko
Spol: moški
Poklic: fotograf
Slogovni oris: moderna umetnost

Delovanje

Čas: 2. in 3. tretjina 20. st.
Geografsko področje: severovzhodna Slovenija, Hrvaška