Branimir Ritonja

Branimir Ritonja sodi med najvidnejše sodobne mariborske fotografe. Umetniški fotografiji se je začel posvečati pod mentorstvom Ivana Dvoršaka, potem ko se je leta 1981 včlanil v Fotoklub Maribor. Leta 1989 je postal kandidat mojster fotografije jugoslovanske fotografske zveze, leta 1995 je prejel naziv AFIAP, leta 1998  pa mu je Fotografska zveza Slovenije podelila naziv mojster fotografije. Aktivno je sodeloval pri nastajanju Fotogalerije Stolp v Mariboru, ki jo vodi od leta 1996. Od leta 2002 je predsednik Fotokluba Maribor. Udeležuje se likovnih kolonij in študijskih potovanj, tako se je leta 2001 udeležil likovne kolonije v Madridu in se zatem odpravil na študijsko potovanje po Španiji in jugu Francije, leta 2005 je študijsko bival v Bratislavi. Je avtor fotoknjig Mesta (2003), Kaznilnica (2011), Sužidci (2011), Max (2011), Kuba (2015), Maroko (2016), Konzentrationslager Auschwitz (2018). Redno razstavlja doma in v tujini, za svoje delo je prejel številne nagrade, med zadnjimi je bronasta medalja na pariškem Salonu lepih umetnosti leta 2017, ki jo je prejel za portretno fotografijo Arnuša.  

Fotografski opus Branimirja Ritonje obsega portrete, krajine, žanrske prizore, motiviko, povezano z Judi in s holokavstom, posveča se družbeno-kritični fotografiji, ravno tako popotniški, eksperimentira s fotografijo na različnih podlagah, npr. kamnu, lesu, in jo vključuje v prostorske postavitve. Fotografovi začetki segajo na področje črno-bele fotografije, sprva se je ukvarjal z reportažno fotografijo, med drugim je leta 1979 objavil fotoreportažo o pogrebu Edvarda Kardelja (objavljena je bila v revijah Borba in Varnost). Fotografiji je posvetil tudi svojo diplomsko nalogo, v kateri je obravnaval kriminalistično fotografijo. Njegov opus sestavljajo analogne in digitalne fotografije, slednje nastajajo od leta 2001 dalje, ukvarjal se je tudi s fotografiko, v kateri sta nastali npr. seriji Arhitektura in Portreti (obe 1987). Posebno mesto imajo že omenjene fotografije na neobičajnih nosilcih, npr. serijo portretov v črno-beli tehniki je fiksiral na apnenčaste plošče, s čimer je razvil inovativen tehnični pristop in dosegel vtis arhaičnosti. Portrete na apnencu je vključil tudi v prostorsko postavitev Metke Kavčič Sin salida (Brez izhoda, 2001) in z njimi predstavil publiko na bikoborbi, pri čemer vsak obraz zaznamuje čustven, celo afektiran odziv na dogajanje v areni. S Kavčičevo je sodeloval tudi pri postavitvi Metkino nabodalo (2004), za katero je prispeval fotografske povečave oči na kamnu. Fotografske reprodukcije na kamnu je kombiniral tudi z drugimi predmeti, npr. s kmečkimi orodji, in materiali, npr. v seriji Ostroge (2006) z železom in lesom.

Ritonja je zlasti prepoznaven po svojem portretnem opusu, ki ga zaznamuje pretanjen smisel za osvetlitev portretirančeve osebnosti. Portretirance približa gledalcu v skladu z njihovim značajem, pri čemer vsebino poveže s formo, upošteva kompozicijske zakonitosti, tj. postavitev, osvetlitev, kadriranje. Njegov pristop k portretiranju je študiozen, portretirance preuči, osrednjega pomena zanj je poglabljanje v posameznikovo notranjost. Naredil je vrsto portretov osebnosti s področja kulturnega življenja, npr. petinšestdesetih oseb, ki so doprinesle k razvoju Mariborske knjižnice (Mariborska knjižnica - 65 let), Glazerjevih nagrajencev (Portreti I, 2012), katerih portreti so bili objavljeni tudi v monografiji Glazerjevi nagrajenci. Portret vključuje tudi v družbeno angažirano fotografijo in prostorsko instalacijo, tako je za serijo Zombiji ali običajni ljudje (2014) posnel portrete nekaj manj kot sto oseb v doprsnem izrezu in v en face postavitvi, ki upirajo poglede v gledalca. Serija je nastala kot odziv na tedanje aktivno udejstvovanje civilnega prebivalstva, ki je sprožilo odhod skorumpirane mestne oblasti. Z uniformno formo se izrisuje vtis množice, v kateri se posameznik izgubi, ko se ga enači z drugimi, postane nepomemben, celo predmet manipulacije oblasti, o individualnem pa priča interpretacija slehernega portretiranca, ki se pokaže v svojem bistvu, brez maske in razkrije ranljiv, z bolečino prežet, a tudi nezlomljiv individuum, ki si želi spoštovanja svojega človeškega dostojanstva. V instalaciji Portret (2016) pa je izpostavil problematiko zapiranja mej beguncem z Bližnjega vzhoda, ko je na ogledala prenesel fotografije žičnate ograje, v odsevu pa se je znašel gledalec in tako stisko beguncev občutil na lastni koži. V seriji Kriv sem (2017) je s portreti mariborskih umetnikov in kulturnikov, predstavljenih v formatu zaporniških fotografij, opozoril na stisko sodobnega umetnika, ki je večkrat obravnavan kot nebodigatreba, še več, v Ritonjevi interpretaciji je ponižujoč odnos še stopnjevan, ko je umetnik predstavljen kot nekdo, ki ga je družba obsodila in izločila.

Med odmevnimi serijami je bila tudi Kaznilnica (2012), v kateri se je posvetil degradiranemu prostoru nekdanjih mariborskih zaporov. Praznino opustelega, zanemarjenega ambienta je zajel v središčni perspektivi in v prečiščeni igri svetlobe in sence nekdanji prostor nadzora in osamitve, danes pribežališče mariborske subkulture in brezdomcev, predstavil kot žrtev neizprosnega teka časa. Tudi serija Maks (2011) podobno obravnava opuščene tovarniške prostore mariborske tekstilne tovarne, ki pričajo o nekdanji gospodarski moči štajerske prestolnice. Fotografije so posnete v horizontalnem formatu, ki še dodatno poudari praznino, nastalo po odstranitvi proizvodnje iz industrijskih prostorov. V zadnjih letih se posveča tudi tematiki, povezani z judovstvom. V seriji Judovska pokopališča (2017) je posegel na področje smrti v judovski tradiciji in posnel vrsto judovskih pokopališč v srednji Evropi, od Italije, Slovenije, Hrvaške, Slovaške, Češke do Poljske. V črno-beli tehniki so prikazana tradicionalna judovska pokopališča, ki spoštujejo izročilo skromnega pokopnega obeležja, in tista, ki kažejo vpliv drugih kultur. Vsebinski poudarek je na spomenikih kot obeležjih posameznikovega obstoja in na elementu časa, ki večino pokopališč spreminja v ostalino evropske zgodovine. Nagrobniki so posneti v ožjem ali v širšem izrezu, ki v perspektivičnem poglabljanju odpira pogled na razsežnost pokopnih prostorov in priča o nekdaj močnih judovskih skupnostih. Pravo nasprotje dostojanstveni smrti v skladu z izročilom pa je nasilna smrt v koncentracijskem taborišču, prizorišče katere je zajel v fotografskem albumu Konzentrationslager Auschwitz (2017). Nastajal je vzporedno s serijo in v njem na subtilen način predstavil nekdanje koncentracijsko taborišče kot prostor neizrekljive tišine, ki v gledalcu zbuja spoštovanje in sočutje s tragičnimi usodami evropskih Judov.  

Kot direktor fotografije je sodeloval pri filmih Križ in kladivo (2015) in Bik (2018).

                                                                                                                                                                                                                                                                        

 

Nagrade, priznanja, odlikovanja:

(izbor)

  • 1982, 2. nagrada na razstavi umetniške fotografije v Beogradu
  • 1989, naziv kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije
  • 1995, naziv AFIAP (Artist FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP)
  • 1997, plaketa Francoske fotografske zveze (Fédération Photographique de France)
  • 1998, naziv mojster fotografije Fotografske zveze Slovenije
  • 2006, plaketa Zveze kulturnih društev Maribor
  • 2012, Glazerjeva listina
  • 2016, zlata plaketa ZKDS (Zveze kulturnih društev Slovenije)
  • 2017, bronasta medalja na Salonu lepih umetnosti v Parizu

 

Andreja Rakovec 

(13. 5. 2019)

Razstave

Samostojne razstave:

(izbor)

  • 1988: Maribor, Foto salon, Branimir Ritonja. Na poti
  • 1989: Maribor, Mladinsko razstavišče Avla (I. gimnazija Maribor), Branimir Ritonja
  • 1990: Maribor, Razstavni salon Tehniške fakultete, Branimir Ritonja, fotografije
  • 1990: Rogaška Slatina, Razstavni paviljon zdravilišča, Branimir Ritonja. Svetlobne risbe
  • 1993: Maribor, Univerzitetna knjižnica, Branimir Ritonja
  • 1995: Maribor, Fotogalerija Stolp, 3 x Branko
  • 1998: Ljubljana, Mala galerija (Cankarjev dom), Branimir Ritonja. Grafiti (K)
  • 1998: Maribor, Fotogalerija Stolp, Mariborski fotografi: B: Koniček, B. Ritonja, B. Zorovič
  • 2002: Maribor, Univerzitetna knjižnica, Branimir Ritonja. Balet z bikom
  • 2003: Maribor, Fotogalerija Stolp, Branimir Ritonja. »20«
  • 2003: Tržič. Galerija Ferda Mayerja, Metka Kavčič-Takač, Branimir Ritonja.Sin salida
  • 2004: Maribor, Galerija DLUM, Branimir Ritonja (K)
  • 2004: Ptuj, Miheličeva galerija (Pokrajinski muzej Ptuj), Metka Kavčič-Takač, Branimir Ritonja. Sin salida / Brez izhoda (K)  
  • 2005: Pordenone, Italija, Galleria la Roggia, Metka Kavčič-Takač, Branimir Ritonja. Sin salida
  • 2006: Ljubljana, KUD France Prešeren, Branimir Ritonja. Bratislava
  • 2006: Slovenska Bistrica, Graslov stolp (Zavod za kulturo Slovenska Bistrica), Branimir Ritonja. Mesta (K)
  • 2009: Maribor, Univerzitetna knjižnica, Branimir Ritonja. Dotik
  • 2011: Maribor, Univerzitetna knjižnica, Glazerjevi nagrajenci - literati skozi objektiv Branimira Ritonje
  • 2012: Maribor, Fotogalerija Stolp, EPK 2012: Branimir Ritonja, Glazerjevi nagrajenci. Portreti mariborskih umetnikov (Z)
  • 2012: Pordenone, Italija, La Roggia, Branimir Ritonja. Kaznilnica (Penitenziario)
  • 2012: Trbovlje, Galerija Delavskega doma, Ana Pečar in Branimir Ritonja. Kaznilnica (prenos 2012: Majšperk, Tovarna umetnosti)
  • 2013: Lendava, Grad Lendava, Branimir Ritonja. Kaznilnica (K)
  • 2013: Ljubljana, Mala galerija (Cankarjev dom), Branimir Ritonja. Obrazi (Z)
  • 2014: Maribor, Fotografski muzej Maribor (Muzej narodne osvoboditve Maribor), Branimir Ritonja. Obrazi (Portreti vstajnikov) (prenos 2014: Maribor, Fotogalerija Stolp)
  • 2014: Leskovac, Srbija, Leskovački kulturni centar, Obrazi
  • 2014: Hilden, Nemčija, Städtische Galerie im Bürgerhaus, Fotokunst von Judith Michaelis (Hilden) und Branimir Ritonja (Maribor). Verlassene Orte
  • 2014: Feldbach, Avstrija, Kunsthalle Feldbach, Gesichter / Visages
  • 2015: Maribor, Hostel Pekarna, Branimir Ritonja. Fotografov dnevnik, Havana
  • 2015: Kamnica, Knjižnica Kamnica, 65 obrazov Mariborske knjižnice
  • 2016: Maribor, Galerija DLUM, Festival fotografije Maribor. Branimir Ritonja: Portret
  • 2016: Maribor, Galerija Trix, Prijateljevanja
  • 2016: Kranj, Galerija Planika, Kaznilnica
  • 2017: Maribor, Sinagoga, Judovska pokopališča (Z)
  • 2017: Maribor, ArtKit (Multimedijski center Kibla), I am guilty / Kriv sem (Z)
  • 2018: Maribor, Sinagoga, Judovska pokopališča
  • 2018: Maribor, Galerija E2RD, Branimir Ritonja: Arnuša

 


Skupinske razstave:

(izbor)

  • 1985: Pulj, Hrvaška, Dom JNA, Čovjek i metal (K)
  • 1986: Maribor, Razstavni salon Rotovž, Fotoklub Maribor 1936-1986. Razstava fotografij v jubilejnem letu (K)
  • 1987: Novi Sad, Srbija, Foto galerija, IV izložba fotografija i dijapozitiva »BIF '87« (K)
  • 1989: Maribor, Fotogalerija Stolp, Štirje fotografi iz FK Maribor
  • 1989: Ptuj, Razstavni salon Dušana Kvedra, 6. jugoslovanska razstava fotografij (K)
  • 1991: Maribor, Fotogalerija Stolp, Fotoklub Maribor (K)
  • 1991: Celje, Likovni salon, Ekologija 91
  • 1993: Maribor, Fotogalerija Stolp, Mariborski obrazi
  • 1994: Jesenice, Razstavni salon Dolik, Fotoklub Maribor
  • 1994: Maribor, Foto salon, Fotografika '94
  • 1994: Knittelfeld, Avstrija, Kulturni in kongresni center, Fotoklub Maribor
  • 1994: Škofja Loka, Loški muzej, 32. slovenska razstava fotografij Kranj 1994 (Z)
  • 1995: Kranj, Galerija v Mestni hiši (Gorenjski muzej), Pokrajina 95 (K)
  • 1996: Kaposvar, Madžarska, ni podatka o razstavišču,  18. mednarodni salon fotografije
  • 1996: Maribor, Fotogalerija Stolp, Člani Fotokluba Maribor. Portreti (Z)
  • 1996: Maribor, Fotogalerija Stolp, Ob 60-letnici Fotokluba Maribor
  • 1997: Jau, Brazilija, ni podatka o razstavišču,  42. mednarodni salon umetniške fotografije
  • 1997: Jesenice, Razstavni salon Dolik, Človek in kovina '97
  • 1997: Ljubljana, Mala galerija (Cankarjev dom), Fotoklub Maribor 1936-1996 (K)
  • 1998: Ljubljana, Mala galerija (Cankarjev dom), Fotografija leta. Natečaj revije Emzin
  • 1999: Čakovec, Hrvaška, Centar za kulturu, Sodobna mariborska fotografija
  • 1999: Maribor, Fotogalerija Stolp, Mariborski obrazi  (Z)
  • 2000: Gradec (Graz), Avstrija, Galerija v Mestni hiši, Gradec v objektivu mariborskih fotografov
  • 2001: Ljubljana, Jakopičeva galerija, Akt na Slovenskem III. Fotografija (K)
  • 2001: Maribor, Fotogalerija Stolp, Maribor: jubilej in fotografi (K)
  • 2001: Maribor, Galerija DLUM, Člani DLUM (udeleženci kolonije v Madridu)
  • 2002: Kranj, Galerija v Mestni hiši (Gorenjski muzej), 1. mednarodna fotografska razstava. Miniature (K)
  • 2003: Ljubljana, Magistrat, Ljubezen na zadnji pogled (K)
  • 2004: Velenje, Kulturni dom, Aktualne konture telesa
  • 2005: Kranj, Galerija v Mestni hiši, Kabinet slovenske fotografije. Izbor iz zbirke (K)
  • 2006: Maribor, Galerija Media nox, Romska kultura (Z)
  • 2006: Ajdovščina, Pilonova galerija, Foto castrum 06. Podobe kovine (K) (prenos 2007: Maribor, Fotogalerija Stolp)
  • 2007: Trst (Trieste), Italija, Kulturni dom, Triestefotografia: Nova slovenska fotografija
  • 2008: Ljubljana, Galerija »S« (Ljubljanski grad), Iz zbirke kabineta slovenske fotografije pri Gorenjskem muzeju (K)
  • 2008: Ljubljana, Cankarjev dom - preddverje, Fotografija leta 2008. Razstava nagrajenih in izbranih fotografij natečaja
  • 2008: Ljubljana, Galerija Furlan, 2. mednarodna razstava črno-belih fotografij Portret 2008 (K)
  • 2008: Zagreb, Hrvaška, Galerija Spot, Člani Fotokluba Maribor
  • 2009: Kranj, Gorenjski muzej, Majski salon 2009. Moja podoba (K)
  • 2010: Maribor, Umetnostna galerija, Iz zbirke UGM
  • 2010: Slovenj Gradec. Koroška galerija likovnih umetnosti, Majski salon 2010. Prehojena pot (K)
  • 2010: Zagorje, Avla Delavskega doma, 47. slikarska kolonija Izlake - Zagorje (K, Z)  
  • 2011: Maribor, Galerija DLUM, Glazerjevi nagrajenci - likovni umetniki skozi objektiv Branimira Ritonje in likovna dela nagrajencev
  • 2011: Trbovlje, Galerija Delavskega doma, Majski salon 2011. Cveti sedemsto cvetov
  • 2012: Maribor, Fotogalerija Stolp, EPK 2012: Zaprti prostori (Z) (prenos 2012: Mestna galerija Šoštanj)
  • 2012: Ljubljana, Gospodarsko razstavišče, Majski salon 2012 (K)
  • 2012: Maribor, Fotogalerija Stolp, Družinski album. Razstava del članov Fotokluba Maribor (Z)
  • 2013: Maribor, Fotogalerija Stolp, Izostritev na srednjo Evropo (K)
  • 2013: Maribor, Kibla portal (Multimedijski center Kibla), Materialnost
  • 2013: Maribor, Kulturno-informacijsko središče EPM Maribor 2013, Sinergija generacij. Razstava del članov Društva likovnih umetnikov Maribor (K)
  • 2013: Kranj, Galerija v Mestni hiši (Gorenjski muzej), Pokrajina 2013 (K)
  • 2013: Maribor, Muzej narodne osvoboditve Maribor, Obrazi vstaje
  • 2013: Maribor, Fotogalerija Stolp, Urbano. Članice in člani Fotokluba Maribor (K)
  • 2014: Ljubljana, Gospodarsko razstavišče, Majski salon 2014. Voda (K, Z) (prenos 2014: Dunaj (Wien), Avstrija, Slovenski kulturni center Korotan)
  • 2014: Maribor, Fotogalerija Stolp, Ulica - street photo (K)
  • 2015: Sombotel (Szombathely), Madžarska, Savaria Múseum, Zlati fundus / Arany Alap - szlovéniai művészek kiállítása a képtárban
  • 2015: Maribor, Fotogalerija Stolp, Fotoklub Maribor. Pokrajina 2015 (K)
  • 2015: Piran, Galerija Herman Pečarič (Obalne galerije Piran), Moj atelje v noči (K)
  • 2015: Maribor, Vetrinjski dvor, Skupaj
  • 2016: Maribor, Trg Leona Štuklja 10 (Umetnostna galerija Maribor), Made in Maribor
  • 2016: Ljubljana, Dobra Vaga, Made in Maribor x Dobra Vaga
  • 2016: Maribor, Kibla portal (Multimedijski center Kibla), Mariborski umetnostni sejem
  • 2016: Velenje, Galerija Velenje, Iskanje matrice (K)
  • 2016: Magliano Sabina, Italija, ni podatka o razstavišču, Mostre Diffusefotografia
  • 2016: Maribor, Galerija Media Nox, 2 x 15. Fotograf in kustos v tandemu v okviru projekta Mladi kustos (K)
  • 2016: Velenje, Galerija Velenje, Iskanje matrice (K)
  • 2016: Maribor, Fotogalerija Stolp, Svetloba in senca. Članice in člani Fotokluba Maribor (K)
  • 2017: Maribor, UGM Studio (Umetnostna galerija Maribor), Iz okvirja, razstava fotografov in fotografinj pod vodstvom Klavdija Slubana
  • 2017: Maribor, Fotogalerija Stolp, Linije in ploskve 13 letna razstava članov Fotokluba Maribor (K) 
  • 2017: Pariz (Paris), Francija, Louvre, Le salon des beaux arts de la SNBA
  • 2018: Maribor, Galerija DLUM, Festival fotografije Maribor 2018. Umetniki s fotoaparatom


Izobrazba

  • 1975-1979, Tacen, Srednja šola za miličnike kadete
  • 1992-1995, Ljubljana, Visoka varnostno-policijska šola (Fakulteta za varnostne vede)
  • 2003, Ljubljana, Fakulteta za varnostne vede (dokvalifikacija)

 


Imena učiteljev:

Ivan Dvoršak

 


Zaposlitev

1979-2009, Maribor, Policijska uprava Maribor, kriminalistični inšpektor/kriminalistično tehnični izvedenec

 


Članstvo v skupinah, umetniških društvih, združenjih:

1981-, Maribor, Fotoklub Maribor

2007-, Maribor, Društvo likovnih umetnikov Maribor

2007- , Ljubljana, Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov (ZDSLU)

 


Slogovni oris:

sodobna umetnost

Dela

Znana dela:

  • Starec, 1981
  • Deklica z jabolkom, 1986
  • serija Arhitektura, 1987
  • serija Portreti, 1987
  • serija Svetlobne skice, 1988-1989
  • serija Rob mesta, 1988-
  • serija Grafiti, 1994-1997
  • serija Sin salida - Brez izhoda, 2001
  • Atocha, 2001, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • serija Mariborska dvorišča, 2001-2004
  • 20, 2003
  • serija Nedeljsko jutro, 2004-2005
  • Predmestja, 2006
  • Ostroge, 2006
  • Rob mesta, 2008
  • cikel Dotik, 2009
  • serija Kaznilnica, 2010-2014
  • serija Zadnja generacija, 2013
  • serija Maks, 2012
  • serija Zombiji ali običajni ljudje, 2013
  • serija Portreti I, 2014-2015
  • serija Kuba, 2015
  • serija Judovska pokopališča, 2017
  • serija Konzentrationslager Auschwitz, 2017
  • Arnuša, 2017


Viri in literatura

Viri:

  • Dokumentacija UGM, hemeroteka, Branimir Ritonja.
  • http://razume.mg-lj.si/artist.php?id=508 (stanje 11. 5. 2018)
  • https://www.branimir.photography (stanje 11. 5. 2018)
  • https://sl.wikipedia.org/wiki/Branimir_Ritonja (stanje 11. 5. 2018)
  • http://www.mladina.si/176211/branimir-ritonja-skozi-druzbeno-angazirano-fotografijo-raziskuje-begunsko-problematiko (stanje 11. 5. 2018)
  • https://www.mostrediffuse.it/branimir-ritonja (stanje 11. 5. 2018)

 


Literatura:

  • Stanka Gačnik: Sin Salida = Brez izhoda, Miheličeva galerija Ptuj, Ptuj 2004.
  • Kaznilnica (avtorica besedila Nina Jeza), Maribor 2012.
  • Mario Berdič: Branimir Ritonja, Iskanje matrice (ur. Milena Koren Božiček), Galerija Velenje, Velenje 2016, str. 8.
  • Bojan Tomažič: Fotografijo naredi človek in ne kamera, Večer, 7. 3. 2017, https://www.vecer.com/fotografijo-naredi-clovek-in-ne-kamera-6250833 (stanje 11. 5. 2018)

 



Osnovni podatki

Rojstvo 23. februar 1961, Maribor
Spol: moški
Poklic: fotograf
Slogovni oris: sodobna umetnost

Delovanje

Čas: zadnji dve desetletji 20. st., 21. st.
Geografsko področje: Maribor, Slovenija, mednarodni prostor