Nataša Prosenc

Nataša Prosenc sodi med najbolj prepoznavne umetnice na področju videa na Slovenskem; deluje med Slovenijo in Los Angelesom. Video jo je pritegnil že v času študija na ljubljanski likovni akademiji, kjer je študirala na oddelku za oblikovanje. Tedaj je začela pisati scenarije za kratke filme. Po študiju je delovala kot grafična oblikovalka, med drugim je oblikovala za SNG - Opero in balet Maribor, posebne pozornosti je bil deležen nekonvencionalno zasnovan gledališki list Borštnikovega srečanja leta 1990, ki ga je oblikovala skupaj z Darjo Vuga. Bila je avtorica celostne podobe lutkovnega gledališča Kobanci v Kamnici, oblikovala je sceno in lutke za predstavo Sanježrček (1991). Ukvarjala se je tudi s snemanjem videospotov za televizijo. Leta 1990 se je kot prejemnica štipendije Waveport Technologies v Gentu udeležila tečaja video-računalniške grafike, leta 1992 se je kot štipendistka univerze v Amsterdamu udeležila tamkajšnje filmske delavnice. Prejela je več štipendij slovenskih in tujih institucij, med katerimi izstopa Fullbrightova štipendija, ki ji je omogočila specialistični študij v Los Angelesu, kjer je na California Institute of the Arts izpopolnila svoje znanje s področja filma in videa. Udeležila se je vrste filmskih festivalov doma in v tujini, kjer je za svoje delo prejela številne nagrade. Redno razstavlja doma in na tujem, za video ambient Gladiatorji, ki ga je razstavila na Beneškem bienalu leta 1999, je prejela nagrado Prešernovega sklada (2001). Posnela je krajše oddaje o umetnikih Jožetu Slaku - Đoki (1995), Slavku Tihcu (2003) in Janezu Berniku (2005). Snema videe, kratke, dokumentarne in celovečerne filme, svoje videe predstavlja v video instalacijah oz. video ambientih, s katerimi se javnosti predstavlja že od zgodnjega obdobja. Leta 2003 je skupaj z Wallaceom Zaneom ustanovila produkcijsko hišo Kanalya Pictures v Los Angelesu, v okviru katere je nastalo več njenih del. S sodelavci je patentirala pretvornik za Panasonicovo kamero AG-DVX100, imenovan aparatus, ki prevaja sliko Panavisionovih filmskih 65-milimetrskih leč v digitalni signal. V Večeru je med leti 2006-2008 objavljala prispevke o umetniški sceni v Los Angelesu. Večkrat sodeluje z igralci (npr. Natašo Matjašec) in plesalci, pomemben element njenih del predstavlja zvok, ki ga večinoma komponira Mirko Lazar. Njeno delo zaznamuje dinamika, beleži gibanje v naravi in urbanem okolju, gibanje telesa v različnih ambientih, hipnotično vrtinčenje, ki asociira na moč skrivnostne prasile. Vsebinsko obravnava tematiko transformacije, medosebnih odnosov, človeškega telesa in njegovega doživljanja sveta, štirih elementov, sozvočja človeka in narave, izpostavlja likovne kvalitete izbranih motivov, kot je npr. človeško telo, koža, obraz. Zanima se za besedila antične književnosti, npr. za Platona in Aristofana. Večkrat naglaša čutnost, po drugi strani jo presega in prezentira človekovo hrepenenje po duhovni sferi. Posamezna dela vključujejo srhljiv podton in presenetljive, celo šokantne obrate, pogosto nastavlja zrcalo sodobnim družbenim vzorcem in pojavom, pri čemer se izogne opredeljevanju in kritični osti, temveč se raje poslužuje satire in ironije. Pri posameznih video ambientih upošteva prostorske danosti in vsebino videa poveže s prostorskimi elementi ali zgradi ambient, na katerega usmeri projekcije. Njeno delo se giblje med subtilnim pristopom, ki je opazen predvsem v videih, in ironičnim odzivom na aktualna družbena vprašanja, ki jih obravnava v kratkih filmih.

 

 

Nagrade, priznanja, odlikovanja:

  • 1993, nagrada za scenarij protikadilske kampanje Ministrstva za zdravstvo Republike Slovenije
  • 1994, nagrada Video Medea na Video Summit v Novem Sadu
  • 1994, posebna nagrada za video Vertikalni horizont na Tokyo Video Festival v Tokiu
  • 1996, nagrada Special German Award na 18. video festivalu v Tokiu
  • 1997-1999, Fullbrightova štipendija za podiplomski študij
  • 1999, zlata nagrada za najboljšega režiserja na WorldFest - Flagstaff v Arizoni
  • 2000, posebna nagrada žirije za film Večer na Brooklyn Film Festival v New Yorku
  • 2000, posebna nagrada žirije za film Večer na NY Expo v New Yorku
  • 2000, nagrada občinstva na Moondance Film Festival
  • 2000, Kodakova nagrada za film Rojstni dan v Los Angelesu
  • 2000, nagrada TV Slovenija za scenarij Net.jam
  • 2001, nagrada Prešernovega sklada
  • 2003, srebrna nagrada za montažo filma Čakalnica na WorldFest v Houstonu
  • 2006, nagrada za najboljši projekt festivala na Berkeley Film and Video Festival v San Franciscu
  • 2007, štipendija Ministrstva za kulturo Republike Slovenije
  • 2008, nagrada fundacije Durfee iz Los Angelesa
  • 2010, tretja nagrada organizacije Long Beach Arts
  • 2011, nagrada za zasluge na Los Angeles Cinema Festival of Hollywood

 

Andreja Rakovec

Razstave

Samostojne razstave:

(izbor)

  • 1991: Ljubljana, Galerija Škuc, Nataša Prosenc. Mož na kocki (K)
  • 1991: Ljubljana, Galerija GT, Fragmenti projekta Framski slap (K) (prenos 1991: Maribor, Galerija Media Nox)
  • 1992: Ljubljana, Kulturno umetniško društvo France Prešeren, Nataša Prosenc. Prosti pad
  • 1994: Ljubljana, Ljubljanski grad, Nataša Prosenc. Potovanje v nič (K)
  • 1994: Ljubljana, Jakopičeva galerija, Nataša Prosenc. Vertikalni horizont (Z)
  • 1995: Rim (Roma), Italija, Galleria Nova, Nataša Prosenc. Place of the game (K)
  • 1995: Koper, Galerija Loža (Obalne galerije Piran), Nataša Prosenc. Priprta ogledala (K) (prenos 1996: Ljubljana, Galerija Equrna)
  • 1996: Los Angeles, ZDA, Lace Gallery, Nataša Prosenc. Soba velikega brata (prenos 1997: Celje, Likovni salon Celje)
  • 1996: Ljubljana, Mala galerija (Moderna galerija), Nataša Prosenc. Vzrok (K) (prenos 1997: Maribor, Razstavni salon Rotovž (Umetnostna galerija Maribor))
  • 1997: Benetke (Venezia), Italija, Galleria opera Bevilacqua La Masa, Spazi miei (K)
  • 1997: Gradec (Graz), Avstrija, Raum für Kunst, Nataša Prosenc. More
  • 1998: Ribnica, Galerija Miklova hiša, Nataša Prosenc. Steber
  • 2000: Ribnica, Galerija Miklova hiša, Nataša Prosenc. Kot
  • 2000: Catania, Italija, Galleria Artecontemporanea, Vortex
  • 2001: Los Angeles, ZDA, The Hatch Gallery, Well
  • 2004: Berlin, Nemčija, Jarmuschek + Partner, Nataša Prosenc. Križišče (K) (prenos 2005: Kostanjevica na Krki, samostanska cerkev (Galerija Božidar Jakac); Los Angeles, ZDA, Overtones Gallery)
  • 2006: Ljubljana, Zavod za sodobno umetnost, Nataša Prosenc. Ameriške zgodbe. Instalacija, projekcije in pogovor
  • 2008: Washington, ZDA, Slovensko veleposlaništvo, Nataša Prosenc. Transpositions
  • 2009: Santa Monica, ZDA, Ruth Bachofner Gallery, Nataša Prosenc. Mud
  • 2012: Maribor, Pokrajinski muzej Maribor, Nataša Prosenc Stearns. Zasip (prenos 2013: Santa Monica, ZDA, Ruth Bachofner Gallery)
  • 2012: Los Angeles, ZDA, Wallspace Gallery, Innocence Dissolved
  • 2013: Ljubljana, Zavod za sodobno umetnost, Nataša Prosenc. Mešana tehnika
  • 2014: Ljubljana, MoTA - Muzej of Transitory Art, Nataša Prosenc Stearns: Pod črnimi palmami
  • 2014: Ljubljana, Galerija Kresija, Nataša Prosenc Stearns, Belo zlato

Skupinske razstave:

(izbor)

  • 1986: Ljubljana, Cankarjev dom, 11. BIO, Bienale industrijskega oblikovanja (K)
  • 1989: Reka (Rijeka), Hrvaška, Moderna galerija, 15. jugoslavenski biennale mladih 1989 (K)
  • 1991: Maribor, Razstavni salon Rotovž (Umetnostna galerija Maribor), Galerija Media Nox, Materija-Material-Materija (K)
  • 1992: Ljubljana, Galerija ZDSLU, Slovenski video (Z)
  • 1992: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, 4. mednarodni trienale Ekologija in umetnost. Art d'eco (K)
  • 1993: Venlo, Nizozemska, Kulturni dom, De Slovenen komen
  • 1993: Ljubljana, Mestna galerija Ljubljana, Zimski salon 1993 (K)
  • 1994: Amsterdam, Nizozemska, Neederlands filmmuseum, Slovenski video 1990-1993. Video from Slovenia: a past memorized - a future conceived (K) (prenos: Kassel, Nemčija, ni podatka o razstavišču; München, Nemčija, ni podatka o razstavišču; Gradec (Graz), Avstrija, ESCimLABOR; Dunaj (Wien), Avstrija, Medienwerkstatt; Rotterdam, Nizozemska, Rotterdamse kunstichting; Iowa, ZDA, School of art and art history)
  • 1994: Reka (Rijeka), Hrvaška, Moderna galerija, Od alternativne scene do avtorskog videa. Video produkcija u Sloveniji 1992-1994 (K) (prenos: Portogruaro, Italija, ni podatka o razstavišču; Videm (Udine), Italija, ni podatka o razstavišču; Maribor, Galerija Media Nox; Skopje, Makedonija, Muzej na sovremenata umetnost; 1995: Moskva, Rusija, Center za sodobno umetnost; Sankt Peterburg, Rusija, SCCA; 1996: Los Angeles, ZDA, ni podatka o razstavišču)
  • 1994: Marburg, Nemčija, Univesitätsmuseum für bildende Kunst, Von uns aus. Neue Kunst aus Slowenien (K) (prenosi med leti 1994 in 1996: Wiesbaden, Nemčija, Umgang des Hessischen Landtags; Bonn, Nemčija, Gästehaus der Landesvertretung Hessen; Bruselj (Bruxelles), Belgija, Informationsbüro des Landes Hessen; Göttingen, Nemčija, Altes Rathaus; Hannau, Nemčija Stadthalle)
  • 1994: Ljubljana, Moderna galerija, U3. 1. trienale sodobne slovenske umetnosti (K)
  • 1994: München, Nemčija, Kunstlerwerkstatt, Europa '94. Junge Europäische Kunst in München (K)
  • 1994: Ljubljana, Narodna in univerzitetna knjižnica, Urbanaria I. Razstava vseh na natečaj prispelih predlogov (K)
  • 1995: Madrid, Španija, Circulo de bellas artes, 8 artistas eslovenos (K) (prenos 1996: Valencia, Španija, Universidad Politecnica; Piran, Mestna galerija Piran (Obalne galerije Piran))
  • 1996: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, To ni slika
  • 1997: Maribor, Razstavni salon Rotovž (Umetnostna galerija Maribor), 3. Mednarodni festival računalniških umetnosti 97. Prosim, dotakni se! 2. del
  • 1999: Madrid, Španija, Parque ferial Juan Carlos, Arco '99
  • 1999: Benetke (Venezia), Italija, Slovenski paviljon, La Biennale di Venezia - 48 esposizione internazionale d'arte (K)
  • 2000: Ljubljana, Cankarjev dom, Maratonke tečejo drugi krog (K)
  • 2001: Maribor, Razstavni salon Rotovž (Umetnostna galerija Maribor), Miti in legende ter sodobni video
  • 2001: Kranj, Prešernova hiša (Gorenjski muzej Kranj), Prešernovi nagrajenci 2001
  • 2003: Šanghaj (Shànghai), Kitajska, Muzej moderne umetnosti Doland, The different same (K)
  • 2004: Maribor, Razstavni salon Rotovž (Umetnostna galerija Maribor), United - združeni. Iz video zbirke UGM
  • 2004: Ljubljana, Moderna galerija, Razširjeni prostori umetnosti. Slovenska umetnost 1985-1995
  • 2004: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, PARKUmetnost (Z)
  • 2005: Benetke (Venezia), Italija, Galleria A + A, Video zbirka Umetnostne galerije Maribor
  • 2005: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Soočenja. Razstava del iz stalne zbirke UGM
  • 2005: Ljubljana, Moderna galerija, Teritoriji, identitete, mreže. Slovenska umetnost 1995-2005
  • 2009: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Poletje. Predlogi za stalno zbirko (K)
  • 2009: Torino, Italija, Velan centro d'arte contemporanea, Video dia luoghi (9) 2009
  • 2011: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Umetnikovanje. Ustvarjalno poletje v UGM
  • 2012: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, Skoraj pomlad. 100 let slovenske umetnosti
  • 2013: Ljubljana, Galerija Vžigalica (Muzej in galerije mesta Ljubljane), S črto čez črko (Z)
  • 2014: Maribor, Umetnostna galerija Maribor, 60! Panorama. Razstava zbirke UGM ob 60. obletnici (Z)
  • 2014: Santa Monica, ZDA, Santa Monica Museum of Art, Face 2 face


Izobrazba

  • 1980-1984, Maribor, Prva gimnazija
  • 1984-1990, Ljubljana, Akademija za likovno umetnost
  • 1997-1999, Los Angeles, ZDA, California Institute of the Arts, School of Film/Video, specialistični študij

Imena učiteljev:

  • Srečo Dragan
  • Stane Bernik
  • Jani Bavčer
  • Bernice Reynaud

Zaposlitev

1990-, samozaposlena v kulturi


Članstvo v skupinah, umetniških društvih, združenjih:

Ljubljana, Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov


Slogovni oris:

sodobna umetnost

Dela

Znana dela:

  • Daleč, 1989
  • Ne poznaš me, 1989
  • Čas, 1990
  • Mož na kocki, 1990
  • Tam - Framski slap, 1991
  • Podoba, ki je ni, 1992
  • Tango za ribe, 1992
  • Fragile, 1992
  • Prosti pad, 1992
  • Protea, 1993
  • Potovanje v nič, 1993
  • Kamni spomina, 1993
  • Vertikalni horizont, 1994
  • Prostor igre, 1994, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • Cesta, 1994
  • Priprta ogledala, 1995
  • Soba velikega brata, 1995
  • Vzrok, 1996
  • Steber, 1997
  • Kot, 1998
  • Samota v dvoje - jutro, 1998
  • Samota v dvoje - večer, 1999
  • Gladiatorji, 1999
  • Vrtinec, 1999
  • Vodnjak, 2001
  • Krogla, 2001
  • Kripta, 2002
  • Čakalnica, 2003
  • Obala, 2004, Maribor, Umetnostna galerija Maribor
  • 15 minut, 2004
  • Križišče, 2005
  • Povezani, 2005
  • Souvenir, 2006
  • Stopljena nedolžnost, 2008
  • Scream, 2009
  • Blato, 2009
  • Sokratova smrt, 2010
  • Zadnja večerja, 2012
  • Zasip, 2012
  • Platonov Simpozij, 2013
  • Our Twenty Minutes, 2013


Viri in literatura

Viri:

  • http://www.natasaprosenc.com
  • Dokumentacija UGM, hemeroteka, Nataša Prosenc.
  • Dokumentacija-arhiv MG+MSUM, hemeroteka, Nataša Prosenc.
  • http://www.neontommy.com/news/2010/09/cinema-natasa-prosenc-somewhere-between

Literatura:

  • Meta GABRŠEK-PROSENC, Irena Čuk, Darko Golija, Samuel Grajfoner, Zdravko Jerkovič, Samo Pajek, Nataša Prosenc, Oto Rimele. Materija, material, materija, Razstavni salon Rotovž, Galerija Media Nox Maribor 1991.
  • Meta GABRŠEK-PROSENC, Vertikalni horizont, videoinstalcija, Jakopičeva galerija, Ljubljana 1994.
  • Nataša Prosenc: Priprta ogledala (avtorja besedil: Aurora Fonda in Andrej Medved), Galerija Loža, Koper 1995.
  • Andrej MEDVED, Zatekanje v sublimnost, Delo, 37/260, 1995, str. 10.
  • Tomaž BREJC, Video sporočila Nataše Prosenc, Likovne besede, revija za likovno umetnost, 35-37, 1996, str. 162-165.
  • Nevenka ŠIVAVEC, Soba velikega brata, Likovni salon Celje, Celje 1996.
  • Jure MIKUŽ, Nataša Prosenc, Mala galerija, Ljubljana 1996.
  • Andrej MEDVED, Narativnost in romanticizem, Naši razgledi, 6, 1996, str. 30-31.
  • Aurora FONDA, Spazi miei, Bevilaacqua la Masa, Benetke 1997.
  • Nataša Prosenc. Gladiatorji (ur. Jure Mikuž), Ribnica 1999.
  • Jure MIKUŽ, Nagrada Prešernovega sklada - video umetnica Nataša Prosenc za video Gladiatorji, predstavljen na Beneškem bienalu, Zbornik. Prešernov sklad 2001, Ljubljana 2001.
  • Holly WILLIS, Nataša Prosenc: Signal to Noise, LA Weekly, 26, 2001.
  • Nataša Prosenc. Križišče (ur. Tomaž Brate), Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki 2005.
  • Boris GORUPIČ, Materialnost le kot izhodišče, Delo, 47/166, 2005, str. 10.
  • Melita FORSTNERIČ HAJNŠEK, Transposition ali o kulturnem »gastarbajterstvu«, Večer, 65/303, 2009, str. 12.
  • Petra KAPŠ, Kamnite reke in sedimenti, Večer, 68/248, 2012, str. 15.


Osnovni podatki

Rojstvo 14. februar 1966, Ljubljana
Različice priimka: Prosenc Stearns
Sorodstvene vezi: hčerka nekdanje direktorice Umetnostne galerije Maribor Mete Gabršek Prosenc
Spol: ženski
Poklic: videastka, grafična oblikovalka
Slogovni oris: sodobna umetnost

Delovanje

Čas: zadnja četrtina 20. st., 21. st.
Geografsko področje: Maribor, Ljubljana, Los Angeles, ZDA