Zora Plešnar sodi med fotografe, ki so se leta 1971 v Mariboru predstavili na razstavi Fotografija mariborskega kroga. S fotografijo se je začela ukvarjati leta 1968, ko se je priključila Fotoklubu Maribor. Prejela je naziv kandidatke za mojstrico fotografije Foto zveze Jugoslavije (1981) in naziv AFIAP (Artist FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP) (1999). Njene fotografije so bile objavljene v revijah Dialogi (1973), Spot (1976), Foto-kino revija (1976) in Mladina (1980) ter v dnevnem časopisju. V mariborskem fotoklubu je skrbela za klubsko statistiko in urejala arhive. Sodelovala je na številnih razstavah doma in v tujini ter za svoje delo prejela vrsto nagrad. V njenem fotografskem opusu najdemo več ciklov, v katerih obravnava raznoliko tematiko: Mimo, Odsevi, Praznovanje, Otroštvo, Narava, Lipicanci, Mariborski obrazi, Veliki ljudje, Razpoloženje, Nad oblaki, Pokrajina, Judoisti, Človek, Nastajanje mesta. Ustvarja v tehniki črno-bele fotografije, njena paleta je v primerjavi z ostalimi fotografi, ki so razstavljali na razstavah Fotografija mariborskega kroga, svetlejša, tudi okoliščine nastajanja fotografij so drugačne, saj je precej del nastalo na potovanjih. Med motivi prevladujejo krajinski, in sicer so jo pritegnili narava in motivi iz urbane krajine. Figuri se je začela posvečati pozneje, nastala je vrsta portretov, med katerimi velja opozoriti na fotografije otrok, ki jih odlikuje otroška neposrednost in posrečena umestitev v izbrano okolje z detajli, ki izrisujejo širši okvir njihove življenjske situacije. K motiviki pristopa različno, npr. skozi optiko dinamike v ciklu Mimo, kjer so krajinski motivi posneti med vožnjo iz avtomobila ali vlaka, gre za t. i. bežeče pejsaže, pri čemer neostrina naglaša gibanje in s tem prehodnost ter spreminjanje. Podobno tudi v ciklu Nad oblaki, ki razkriva pogled na megličaste forme v pogledu od zgoraj navzdol iz letala, ali v ciklu Judoisti, kjer zajame človeško telo v trenutku športne dejavnosti. Pritegnil jo je tudi dinamičen cirkuški svet, v katerem je zajela upodobitve živali, nastopajočih in obiskovalcev, pri čemer je bila za fotografije konj nagrajena v tujini. Posebno mesto je namenila lipicancem, ki jih je predstavila v vsej njihovi lepoti. V ciklu Odsevi, v katerem je fotografirala odseve v cestnih lužah, kompozicije delujejo domala nadrealistično in obenem razkrivajo krhko lepoto v spremenjenem pogledu na podobe iz mestnega okolja. V njenem opusu je večkrat prisotna motivika urbanega sveta bodisi z upodobitvami arhitekture bodisi z likovno zanimivimi detajli npr. ograj, žerjavov z razgibanimi konstrukcijami. Svojevrsten hommage tej motiviki je cikel Nastajanje mesta, ko je prisostvovala eni od gradbenih faz Novega Beograda in ga upodobila kot rastoče mesto, ki vznika iz peščenih nasipov in ustvarja nov prostor človekovega bivanja. Fotografijo Zore Plešnar zaznamuje neposrednost in sproščenost ter smisel za inovativen pristop, v kompozicijah se večkrat poigrava z jukstaponiranjem sorodnih form različnih motivov.
Nagrade, priznanja, odlikovanja:
(izbor)
- 1975, zlata Puharjeva medalja za kolekcijo fotografij na XVIII. republiški razstavi fotografij na Vrhniki
- 1976, 3. nagrada za temo A na 7. fotografski razstavi Mladi Jugosloven v Beogradu
- 1978, bronasta plaketa Boris Kidrič za posebne zasluge za širjenje tehnične kulture Zveze organizacij za tehnično kulturo SFRJ
- 1979, 3. nagrada na razstavi Žene snimaju v Beogradu
- 1980, 3. nagrada za posamezne fotografije na XXI. republiški razstavi fotografije
- 1980, nagrada za kolekcijo fotografij Odsevi na XXII. republiški razstavi fotografije
- 1980, 1. nagrada na Northwest International Exhibition of Photography v Puyallupu v ZDA
- 1980, 2. in 3. nagrada na razstavi Žene snimaju v Beogradu
- 1981, 1. nagrada za kolekcijo fotografij na razstavi Fotografija treh dežel
- 1982, 1. nagrada za kolekcijo fotografij na razstavi Žene snimaju v Beogradu
- 1985, 1. nagrada za kolekcijo na 6. medklubski razstavi fotografije in diapozitivov v Vuzenici
- 1987, 3. nagrada na pokalu jugoslovanske fotografije
- 1987, častna članica Fotokluba Maribor
- 1987, 2. nagrada za kolekcijo fotografij na razstavi Fotografija treh dežel
- 1987, 1. nagrada na razstavi fotografij v Washingtonu
- 1988, 2. nagrada za kolekcijo fotografij v Novem Beogradu
- 1988, zlata plaketa Zveze kulturnih organizacij Maribor
- 1989, 1. nagrada za kolekcijo fotografij na fotosalonu v Beogradu
- 1993, 1. nagrada za kolekcijo Kulturnega društva Španski borci
- 1993, diploma za posamezno fotografijo na mednarodni razstavi umetniške fotografije v Skopju
- 1999, naziv AFIAP (Artist FIAP) Mednarodne zveze za fotografsko umetnost (FIAP)
- 2005, medalja Zveze kulturnih društev Maribor za življenje s filmsko umetnostjo
- 2006, posebno priznanje Zveze kulturnih društev Maribor za izjemen prispevek k dosežkom mariborskega fotografskega kroga
Andreja Rakovec
(17. 3. 2016)